لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

توافق روسیه، ترکیه و ایران برای برگزاری «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه»


سه کشور روسیه‌، ایران، و ترکیه روز سه‌شنبه، ۹ آبان‌ماه، تعهد کردند که حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور را در قالب یک «کنگره گفت‌وگوی ملی» گردهم جمع کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آستانه، پایتخت قزاقستان، هدف از تشکیل این «کنگره» قرار است تجمیع تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک ماندگار باشد.

این خبرگزاری بر اساس بیانیه‌ای که روسیه، ایران و ترکیه در روز سه‌شنبه منتشر کردند می‌گوید که طرح تشکیل کنگره گفت‌وگوی ملی ابتکار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، است.

روسیه و ایران مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه‌اند و عملا این حکومت را از فروپاشی نجات داده‌اند و ترکیه حامی بخشی از اپوزیسیون سوریه است که خواهان برقراری حکومتی بدون بشار اسد در این کشور هستند.

اولین نشست «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» قرار است روز ۱۸ نوامبر، ۱۸ روز دیگر، در شهر سوچی در روسیه برگزار شود.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است، ۳۳ سازمان سوری اعم از سازمان‌های وابسته به حکومت بشار اسد و به اپوزیسیون سوریه به اولین نشست این کنگره دعوت شده‌اند.

این در حالی است که به گفته خبرگزاری فرانسه، نمایندگان اپوزیسیون سوریه که روز سه‌شنبه در شهر آستانه حاضر بودند به ابتکار روسیه به دیده شک و تردید می‌نگرند.

مذاکرات آستانه در کشور قزاقستان ده ماه پیش در ژانویه سال جاری میلادی، ۲۰۱۷، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شد.

در ماه‌های گذشته این مذاکرات بیشتر بر ایجاد چهار منطقه موسوم به «منطقه کاهش تنش» در خاک سوریه متمرکز بوده است، مناطقی که قرار بود از میزان درگیری میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان معتدل‌تر بکاهد.

در همین زمینه اواخر شهریورماه رئیس هیات روسی در مذاکرات آستانه اعلام کرد که بخت دستیابی به توافق برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه «بسیار نزدیک» ‌است.

روسیه همراه ایران و ترکیه شـشمین دور از مذاکرات سوریه را از روز ۲۳ شهریور آغاز کرده و اعلام کردند که قصد ایجاد چهارمین منطقه موسوم به «کاهش تنش» را در استان ادلب، واقع در شمال سوریه، نزدیک مرز ترکیه دارند.

جنگ داخلی سوریه هفت سال پیش در پی سرکوب اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت اسد آغاز شد، و تاکنون تا نیم میلیون قربانی برجای گذاشته ‌است.

نیمی از جمعیت کشور آواره شده و برخی از زیرساخت‌های آن، مراکز عمده شهری و حتی باستانی سوریه طی سال‌های گذشته ویران شدند.

XS
SM
MD
LG