لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

دیدبان حقوق بشر سوریه: شمار کشته‌های انفجار در پایگاه حما به ۲۸ نفر رسیده


در این تصویر آرشیوی گروهی از سربازان ارتش سوریه دیده می‌شوند
در این تصویر آرشیوی گروهی از سربازان ارتش سوریه دیده می‌شوند

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در جریان انفجارهایی که هفته پیش در یک پایگاهی هوایی در حما رخ داد، «دست‌کم ۲۸ نیروی حامی دولت سوریه» کشته شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها از ۲۸ اردیبهشت ماه، مجموعه انفجارهایی در یک انبار تسلیحاتی در حما، رخ داد که منشاء یا دلیل دقیق آن هنوز مشخص نیست. انفجارها در اوج تنش‌ها میان اسرائیل و ایران رخ داده است. ایران در سوریه نیروی نظامی دارد و از هزاران شبه‌نظامی شیعه مستقر در آن کشور نیز حمایت می‌کند.

شبکه تلویزیونی بریتانیایی «اسکای نیوز» به زبان عربی، مدعی شده بود که نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران در میان کشته‌های ناشی از انفجار هستند. به ادعای این شبکه، موشک‌های سامانه ایرانی «باور ۳۷۳» که بخشی از تجهیزات نظامی نیروهای وابسته به ایران و شبه نظامیان این کشور در حما بود، در این انفجارها آسیب دیده است.

تلویزیون دولتی سوریه اما عامل احتمالی انفجارها را «نقص فنی» و یا آتش‌سوزی به دلیل گرمای هوا عنوان کرده بود. دیدبان حقوق بشر سوریه نیز این احتمال را مطرح کرده بود که نقص فنی، عامل حادثه بوده‌است.

دیدبان حقوق بشر سوریه اندکی پس از انفجارها شمار کشته‌شدگان را ۱۱ نفر برآورد کرد. این سازمان که مقر آن در لندن است، اکنون می‌گوید شمار قربانیان به دست‌کم ۲۸ نفر از «نیروهای دولتی و حامیان آن‌ها» افزایش یافته‌است. اما برخلاف اظهارات شبکه اسکای‌نیوز، این سازمان می‌گوید تمامی کشته‌شدگان انفجارها «شهروندان سوری» هستند.

با این حال رامی عبدالرحمن، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته به دلیل «حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان» در این پایگاه، احتمال دارد تلفات خارجی نیز گزارش شود. به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه به‌دلیل وجود ده‌ها زخمی، برخی در شرایط وخیم، احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان وجود دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG