لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

نیروهای دمکراتیک سوریه: نبرد رقه طول خواهد کشید


یکی از شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ در رقه
یکی از شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ در رقه

در حالی‌که گزارش‌ها از نبرد رقه، حاکی از محاصره نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی در مرکز این شهر سوریه است، اما یکی از فرماندهان نیروهای مورد حمایت ائتلاف می‌گوید تصرف کامل شهر، از برآوردهای اولیه طولانی‌تر خواهد بود.

خبرگزاری رویترز ۱۹ مرداد ماه به نقل از هوال جبار یکی از فرماندهان «یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کـرد سوریه که هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک» را تشکیل می‌دهند، نقل کرده‌است که «نیمی از بخش قدیمی رقه آزاد شده‌است».

این فرمانده نیروهای درگیر با داعش گفته آن‌ها در حال حمله به اسلام‌گرایان، از همه جهت‌ هستند، اما «پایان عملیات سه یا چهار ماه دیگر طول خواهد کشید».

رویترز می‌گوید این سخنان نشان می‌دهد برآوردهای اولیه «یگان‌های مدافع خلق» پیرامون آزادسازی رقه طی چند هفته، اشتباه بوده‌است.

به گفته مقام‌ها نفرات داعش با استفاده از تک‌تیراندازها، خودروهای بمب‌گذاری‌شده، تله‌های انفجاری و همچنین ممانعت از خروج شهروندان غیرنظامی، نبردها و تصرف شهر را به تاخیر انداخته‌اند.

سازمان ملل متحد به تازگی گزارش داده‌است که تا ۵۰ هزار غیرنظامی در میانه درگیری‌ها و نبردهای رقه گیر افتاده‌اند.

همزمان گزارش‌هایی از تلفات غیرنظامی، از جمله در میان کودکان، در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا نیز منتشر شده‌است. حملات هوایی ائتلاف عمدتا در حمایت از گروه‌های مسلح محلی در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» صورت می‌گیرد.

«تک‌تیراندازهای چچنی، تله‌های انفجاری»

خبرگزاری رویترز در ادامه به نقل از سخنگوی «نیروهای دمکراتیک سوریه» می‌گوید یکی از مهم‌ترین عواملی که جلوی پیشروی‌ها در بخش‌هایی مانند شمال رقه را گرفته، انبوهی از مین‌ها و تله‌های انفجاری رهاشده است.

سخنگوی «ن‌د‌س» می‌گوید «در مناطق شمالی رقه که داعش حضور ندارد، بازهم نیروهای ما قادر به نزدیک‌شدن به آن‌ها نیستند، چون داعشی‌ها این مناطق را از انبوهی مواد منفجره و مین، انباشته‌اند».

در عین حال فرماندهی «ی‌پ‌گ» نیز به‌طور مشخص از خطر ناشی از تک‌تیراندازهای چچنی که از روسیه به رقه آمده‌اند، سخن گفته‌است. یکی از این فرماندهان می‌گوید «تک‌تیراندازهای زیادی حضور دارند. و کارشان خوب است، به‌خصوص چچنی‌ها».

با این همه، هوال جبار می‌گوید «چند صد نفر» از نفرات داعش تسلیم شده‌اند و تخمین زده می‌شود که شماری تا هزار نفر از آن‌ها همچنان در حال نبرد با «نیروهای دمکراتیک» هستند.

این تخمین به‌مراتب خوشبینانه‌تر از برآوردهای پیشین از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا است. هفته پیش برت مک‌گورگ، نماینده ایالات متحده در ائتلافی که این کشور رهبری می‌کند، گفته بود هنوز دو هزار تن از نفرات داعش در رقه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG