لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

ارتش سوریه آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان در اطراف دمشق را تصرف کرد


حضور نیروهای دولتی سوریه در مناطقی که از کنترل داعش خارج شده است
حضور نیروهای دولتی سوریه در مناطقی که از کنترل داعش خارج شده است

به گفته ارتش سوریه با بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش یا حکومت اسلامی از منطقه‌ای در اطراف شهر دمشق نیروی‌های دولتی برای اولین بار از زمان آغاز جنگ ۷ ساله سوریه توانستند تمامی مناطق اطراف پایتخت را تحت کنترل بگیرند.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز نیروهای طرفدار حکومت سوریه از ماه آوریل که غوطه شرقی را تصرف کردند برای بازپس گرفتن ناحیه حجر الاسود و اردوگاه فلسطینیان یرموک در حاشیه آن از گروه حکومت اسلامی هفته‌ها مشغول نبرد بوده‌اند.

سرفرماندهی ارتش سوریه در یک بیانیه تلویزیونی اعلام کرد شبه‌نظامیان از حجرالاسود و یارموک بیرون رانده شده‌اند.

در این بیانیه گفته شد «دمشق و اطراف آن و مناطق روستایی حومه آن اکنون کاملا امن هستند و ارتش سوریه به نبرد با تروریسم ادامه خواهد داد.»

حکومت بشار اسد اکنون با تصرف تمامی نواحی اطراف شهر دمشق از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون در قوی‌ترین موقعیت قرار دارد. در جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از نیم میلیون نفر کشته شده و بیش از نیمی از جمعیت کشور آواره شده و یا مهاجرت کرده اند.

شورشیان مخالف حکومت بشار اسد اکنون اساسا دو منطقه وسیع در شمال غربی در جوار مرز ترکیه و جنوب غربی در جوار مرز با اردن را در کنترل خود دارند. نظامیان آمریکایی و ترکیه نیز در برخی از مناطق سوریه که تحت کنترل حکومت نیست مستقر و فعال هستند.

گروه داعش یا حکومت اسلامی که سال گذشته در مناطق گسترده‌ای از دره فرات شکست خورد اکنون فقط دو ناحیه کوچک کویری و تحت محاصره در شرق سوریه را در کنترل دارد. یک گروه شورشی دیگر که با داعش بیعت کرده اکنون ناحیه کوچکی درجنوب غربی سوریه را در دست دارد.

به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه از یکشنبه شب یک آتش بس بشردوستانه در منطقه حجر الاسود برای خروج زنان، کودکان و افراد سالخورده از این منطقه برقرار شده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید روز یکشنبه دیده بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع آوری و منتشر می کند گفت پیکارجویان گروه حکومت اسلامی براساس یک توافق تسلیم شده و در حال ترک منطقه و رفتن به سوی شرق کشور هستند. ولی رسانه‌های دولتی سوریه گفتند هنوز نبرد ادامه دارد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه اتوبوس‌های حامل شبه‌نظامیان روز دوشنبه منطقه حجر الاسود را ترک کرده و به سوی مناطق تحت کنترل این گروه در دمشق سوریه حرکت کردند.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا که با حکومت اسلامی در نبرد است، به خبرگزاری رویترز گفت از تخلیه یرموک و نواحی جنوبی اطراف دمشق مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.

این گزارش می‌گوید، با وجودی که بشار اسد وعده داده «هر وجب» از خاک سوریه را بازپس بگیرد نقشه فعلی درگیری‌ها و جبهه بندی‌ها نشان می دهد که دوران پیچیده‌ای در پیش رو است.

نظامیان آمریکایی در مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه مستقر و فعال هستند که تحت کنترل گروههای کردی است که خواهان کسب خودگرانی از دولت مرکزی هستند. آمریکا برای حفاظت از این مناطق با نیرهای دولتی سوریه درگیر شده است.

ترکیه نیروهای خود را برای نبرد با گروههای کرد سوریه به شمال غرب این کشور فرستاده و یک منطقه حائل ایجاد کرده که برخی از گروههای شورشی سوریه توانسته اند از ان برای تجدید سازمان خود استفاده کنند.

در مناطق تحت کنترل شورشیان در جنوب غربی که در جوار مرز با اردن و اسرائیل است نیروهای بشار اسد با خطر رویارویی با اسرائیل مواجه هستند که نمی خواهد شبه نظامیان مورد حمیت ایران به مرزهای آن کشور نزدیک شوند.

به استناد گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر

XS
SM
MD
LG