لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

مقام‌های کرد سوریه «آماده مذاکره با دمشق هستند»


هواداران یگان‌های مدافع خلق در قامشلی
هواداران یگان‌های مدافع خلق در قامشلی

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های کـرد سوریه می‌گوید آنها آماده انجام مذاکرات با دولت مرکزی، در مورد آینده منطقه‌ تحت کنترل کـردها، می‌شوند.‎

این خبرگزاری به نقل از الهام احمد، از رهبران «شورای دمکراتیک سوریه» در شمال شرق آن کشور، می‌گوید یک گروه مستقر در دمشق به نام «جبهه دمکراتیک سوریه»، برای «آغاز یک گفت‌وگو» از منطقه تحت کنترل کـردها دیدار کرده‌است. «شورای دمکراتیک سوریه» از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد کرد گفته «هدف (از مذاکرات احتمالی)، دستیابی به یک راه‌حل سوری-سوری و پایان دادن به جنگ و درگیری خواهد بود».

الهام احمد این احتمال را مطرح کرده که اکنون زمان مناسبی برای مذاکره با دولت مرکزی سوریه است؛ دمشق مخالف توافق ترکیه و آمریکا بر سر منبج بود و کـردها نیز تحت فشار قرار دارند تا رویکرد خود را در قبال دمشق روشن کنند.

آقای احمد به اسوشیتدپرس گفته «ما دنبال چشم‌اندازی هستیم که به جنگ پایان دهد… می‌خواهیم پروژه (خودمختاری بر مناطق تحت کنترل) تضمین شود، و آمریکایی‌ها نیز به این موضوع اهمیت می‌دهند».

روابط حکومت مرکزی سوریه با کردها در مناطق شمالی و شمال شرق آن کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده‌است. در حالی‌که دمشق ناخشنودی خود از همکاری گروه‌ها و شبه‌نظامیان کرد با ائتلاف به رهبری آمریکا را ابراز کرده، اما احتمال مذاکره و گفت‌وگو با آن‌ها را نیز مطرح کرده‌است.

از مورادی که قرابتی میان کردها و دولت مرکزی سوریه دیده شد، در زمان حمله ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن به عفرین بود. در زمستان گذشته وقتی رتش ترکیه همراه با شبه نظامیان متحد خود، در عملیات «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب حمله کرد، گزارش شد، شبه نظامیان کرد و حکومت اسد برای همکاری در قبال این حملات به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

هفته پیش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با «راشا تودی» گفته بود دمشق «در حال باز کردن باب مذاکره» با «نیروهای دموکراتیک سوریه» است.

هسته اصلی نیروهای دمکراتیک سوریه را کـردها تشکیل می‌دهند و این گروه از گروه‌های اصلی مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردها علیه «داعش» است.

از سوی دیگر اما ترکیه همواره به حمایت ائتلاف از کردها اعتراض کرده و بارها خواستار خروج کـردها از منبج شده است. در نهایت در روز دوشنبه مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه برای گفت‌وگو در مورد همین موضوع، با مایک پومپئو، هم‌تای آمریکایی خود دیدار کرد. پس از این دیدار بود که گفته شد طرف‌ها بر سر «نقشه راه منبج» به توافق دست یافته‌اند.

ساعاتی پس از اعلام این توافق، شبه‌نظامیان کرد در یگان‌های مدافع خلق، «ی‌پ‌گ»، در بیانیه‌ای اعلام کردند از منبج خارج می‌شوند.

با این حال، مقام‌های ترکیه و آمریکا در مورد توافق بر سر منبج واکنش‌هایی نسبتا متفاوت نشان داده‌اند. در حالی‌که مقام‌های ترکیه از فرصت شـش ماهه برای خروج کردها و «تحویل سلاح» از سوی آن‌ها خبر داده‌اند، مقام‌های آمریکایی نه در مورد تحویل سلاح‌ها سخنی گفته و نه شـش ماه را به‌عنوان یک بازه زمانی قطعی تائید کرده‌اند.

دولت مرکزی سوریه هنوز به اظهارات مقام‌های کرد واکنش نشان نداده‌است. مذاکرات پیشین میان کـردها و دولت مرکزی در دمشق، که با حمایت روسیه برگزار شد، نتیجه‌ای در بر نداشت.

با استفاده از گزارش اسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG