لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

مرگ اعضای ارشد طالبان در ادامه حملات پهپادی در مرز پاکستان و افغانستان


یک پهپاد ام‌کیو-۹ ارتش ایالات متحده در این تصویر از سال ۲۰۱۵
یک پهپاد ام‌کیو-۹ ارتش ایالات متحده در این تصویر از سال ۲۰۱۵

در دومین دور پیاپی از حملات تازه پهپادی، منتسب به ارتش آمریکا، شماری از فرماندهان ارشد گروه طالبان، در مرز پاکستان و افغانستان کشته شده‌اند. روز گذشته نیز اعلام شد که ۲۰ تن از نفرات «شبکه حقانی» کشته شده اند. همزمان بیش از ۷۰ نفر در حملات طالبان در افغانستان کشته شده‌اند.

گزارش حمله اخیر در ۲۵ مهر ماه، یک روز پس از آن منتشر شده که در حمله مشابهی در منطقه قبلیه‌نشین کـُرم، از مناطق دولت فدرال پاکستان، در نقطه‌ای بسیار نزدیک به مرز افغانستان، دست‌کم ۲۰ تن از اعضای گروه افراطی «شبکه حقانی» کشته شدند.

بصیر خان وزیر، مقام ارشد اداری در قبیله‌نشین کرم به خبرگزاری رویترز گفته است پهپادها به یک مخفیگاه طالبان موشک شلیک کرده‌اند و دست‌کم ۳۱ نفر، طی دو روز حملات، کشته شده‌اند.

منابعی در گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ۲۴ عضو «شبکه حقانی» کشته شده‌اند. این گروه که پایگاه اصلی آن در پاکستان است، مسئول بخش عمده‌ای از حملات مرگبار پس از سرنگونی طالبان در افغانستان، به‌شمار می‌رود.

یک مقام دولتی افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته تازه‌ترین دور از حملات پهپادی در ۲۵ مهر ماه، ۳۵ عضو طالبان را از پا درآورده‌است. این مقام دولتی افزوده در میان کشته‌شدگان حضور شماری از اعضای ارشد طالبان، از جمله ابوبکر یکی از فرماندهان این گروه در پاکستان، تائید شده‌است.

سخنگوی فرمانداری ولایت پکتیا در افغانستان به اسوشیتدپرس گفته‌است علاوه بر کشته‌شدگان ۱۵ تن از شبه‌نظامیان نیز زخمی شده‌اند.

مجیب رحمان چمکانی، یکی از اعضای مجلس افغانستان از پکتیا، نیز به همین خبرگزاری گفته است حمله اخیر در زمانی رخ داده که طالبان در حال جمع کردن جسد شبه‌نظامیان کشته‌شده در حمله روز قبل از آن بودند.

ولایت پکتیا خود در روز گذشته صحنه حملات انتحاری و درگیری مسلحانه در یک مرکز فرماندهی پلیس بود که بیش از ۴۰ کشته و ۱۵۰ زخمی برجای گذاشته‌است. حملات در پکتیا در صبح روز سه‌شنبه، به مرکز فرماندهی پلیس در گردیز صورت گرفته‌است. در همان روز حمله‌ای نیز در غزنی، ولایت هم‌جوار پکتیا، صورت گرفت که به کشته‌شدن دست‌کم ۳۰ نفر، از جمله شماری از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان، و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر انجامیده‌است. در مورد نخست طالبان مسئولیت حمله را برعهده گرفته و در مورد دومی نیز متهم به انجام حمله است.

مقام‌های امنیتی می‌گویند حمله هواپیمای بدون سرنشین در قبلیه‌نشین کـُرم اعضای «شبکه حقانی» و ابوبکر را هدف قرار داده‌است. برخی دیگر از مقام‌های رسمی نیز گفته‌اند شمار نفرات «شبکه حقانی» که در محل هدف قرار گرفته حضور داشتند، نشان می‌دهد این محل از مراکز اصلی آن‌ها در منطقه بوده‌است.

شبکه حقانی از سوی جلال‌الدین حقانی، در دهه ۱۹۸۰، در اوج درگیری‌ها با شوروی سابق، و آن‌طور که گزارش‌ها حاکی‌ست، با همکاری ایالات متحده و پاکستان شکل گرفت. خبرگزاری فرانسه اخیر در گزارشی گفته‌است ربانی خود در آن زمان با یکی از اعضای کنگره آمریکا نیز دیدار کرده‌بود. احمد سعیدی، یکی از دیپلمات‌های دولت افغانستان در پاکستان به رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) گفته‌است «در اوایل حقانی روابط بسیار نزدیکی با آمریکا داشت و برای منافع آمریکا کار می‎کرد اما اکنون در تناقض با منافع آمریکا کار می‎کند و آمریکا نیز در پی سرنگونی آن است».

ایالات متحده، در حال حاضر شبکه حقانی را یک گروه تروریستی می‌داند و بارها این گروه را در وزیرستان شمالی، در خاک پاکستان هدف قرار داده‌است. افغانستان از سوی دیگر می‌گوید پاکستان برای مقابله با این گروه اقدامی جدی انجام نمی‌دهد و شماری از مقام‌های کابل نیز می‌گویند نابودی این شبکه بدون همکاری اسلام‌آباد چندان ممکن نیست.

XS
SM
MD
LG