لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

از گوشی تا رایانه جدید؛ محصولات تازه مایکروسافت


گوشی جدید شرکت مایکروسافت دوئو نام دارد و یک گوشی تلفن همراه با نمایشگر دوگانه است
گوشی جدید شرکت مایکروسافت دوئو نام دارد و یک گوشی تلفن همراه با نمایشگر دوگانه است

شرکت مایکروسافت در کنفرانس رسمی خود، طیف تازه محصولاتش را معرفی کرد که جذاب‌ترین آن گوشی تلفن تازه‌ای است که از بازگشت این شرکت به این عرصه خبر می‌دهد.

گوشی مایکروسافت دوئو

گوشی جدید شرکت مایکروسافت دوئو نام دارد: یک گوشی تلفن همراه با نمایشگر دوگانه که به تلاش این شرکت برای ایجاد فضای جدید در زمینه دستگاه‌های نوین باز می‌گردد.

این گوشی بر خلاف رویه محصول تاشو سامسونگ و هواوی طراحی شده و می‌توان آن را کاملا یک دستگاه خلاقانه و ایجادکننده موج جدید در بازار دانست.

مایکروسافت این کار را پیش‌تر با دستگاه سرفیس انجام داده بود و با اضافه کردن یک صفحه کلید جدا شونده، موج جدیدی را در بازار ایجاد کرد.

این دستگاه بازگشت دوباره مایکروسافت در زمینه موبایل، پس از شکست قبلی در خرید نوکیا محسوب می‌شود.

بر خلاف سری قبلی گوشی‌های این شرکت که از سیستم عامل ویندوز موبایل استفاده می‌کردند، گوشی تازه از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند.

این همان محصولی است که چندین سال اخبار مختلفی درباره آن منتشر شده بود و پیش‌تر اندرومدا خوانده می‌شد.

در این دستگاه از دو نمایشگر ۵.۶ اینچی استفاده شده که قابلیت تا شدن و همچنین قابلیت تبدیل شدن به صفحه واحدی را دارند. لولایی بین این دو صفحه قرار گرفته که امکان چرخش ۳۶۰ درجه ای را به آنها می‌دهد.

در این دستگاه از پردازنده‌ اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده شده است. مایکروسافت می‌گوید نسخه‌ کامل آفیس و مرورگر اج روی این دستگاه اجرا می‌شود و این وسیله قابلیت آن را دارد تا با تبدیل شدن یکی از صفحات به کیبورد لمسی، مانند یک نوت‌بوک کوچک عمل کند.

البته مایکروسافت تنها نمونه اولیه این دستگاه را به نمایش گذاشته و نسخه کامل این گوشی هوشمند، در سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهد شد.

سرفیس لپ‌تاپ سه

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ ۳ را در دو مدل ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی با پردازنده‌ نسل دهمی آیس‌لیک اینتل و قابلیت شارژ سریع معرفی کرد. این شرکت ادعا می‌کند با یک بار شارژ این محصول می‌تواند حدود ۱۱ ساعت کار کند.

بر خلاف مدل قبلی، این شرکت از پوشش آلکانترا در این محصول استفاده نکرده و به جای آن از بدنه تمام فلزی از جنس آلومینیوم بهره برده که نشان می‌دهد زبان طراحی این محصول به محصولات اپل نزدیک شده است.

مایکروسافت می‌گوید با استفاده از شارژ سریع این دستگاه در کمتر از یک ساعت، به میزان ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

در مدل ۱۵ اینچی این شرکت از پردازنده رایزن هفت شرکت ای‌ام‌دی به جای محصولات اینتل استفاده کرده است. مایکروسافت که در توسعه این پردازنده با ای‌ام‌دی همکاری‌هایی انجام داده می‌گوید این پردازنده سریع‌ترین محصول را در این رده از رایانه‌های قابل حمل به‌وجود آورده است.

از پردازنده‌ی گرافیکی رادئون وگا ۹ نیز برای پردازش اطلاعات گرافیکی استفاده شده است. قیمت پایه مدل ۱۳.۵ اینچی حدود هزار دلار و نسخه ۱۵ اینچی حدود هزار و ۲۰۰ دلار است.

مایکروسافت سرفیس پرو هفت

این محصول یک تبلت هیبریدی است. اما می‌توان آن را تبلتی دانست که در برابر بسیاری از رایانه‌های قابل حمل، قدرتمند‌تر است.

مهم‌ترین تغییر در سرفیس پرو هفت اضافه‌شدن درگاه «یو اس بی سی» است. این دستگاه از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی بهره می‌گیرد، در آن از رم چهار تا ۱۶ گیگابایتی استفاده شده و حافظه آن هم بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت متغییر است. البته هیچ‌کدام از این مشخصات فنی چشمگیر نیستند.

در این محصول از تراشه نسل دهمی اینتل در سه نسخه آی سه، آی پنج و آی هفت استفاده شده است. سرفیس پرو هفت دارای قیمت پایه حدود ۷۵۰ دلاری است.

مایکروسافت سرفیس پرو ایکس

مهم‌ترین خصوصیت این دستگاه، استفاده از پردازنده آرم است. این پردازنده کم‌مصرف‌تر، سبب شده این محصول حدود ۷۷۰ گرم وزن داشته باشد و حاشیه‌های دستگاه هم کمتر و نسبت به سرفیس‌های دیگر نازک‌تر باشد.

پردازنده‌هایی که از معماری آرم استفاده می‌کنند نسبت به پردازنده دیگر کم‌مصرف‌تر هستند و تولید گرمای کمتری می‌کنند اما برای استفاده از آنها باید نرم‌افزارهای سبک‌تری توسعه پیدا کنند.

سرفیس پرو ایکس از پردازنده‌ با نام اس کیو یک استفاده می‌کند. این پردازنده‌ برمبنای اسنپدراگون سی ایکس هشت ساخته شده است.

رقیب این دستگاه آیپد پرو است و مشخص نیست آیا سرفیس پرو ایکس توان رقابت با پردازنده سریع آ۱۲ ایکس اپل را دارد یا خیر.

برتری این دستگاه نسبت به آیپد استفاده از ویندوز است اما ویندوز هم با استفاده از پردازند‌هایی با معماری آرم مانند سیستم عامل آیپد نمی‌تواند بسیاری از نرم افزارهای کاربردی را اجرا کند.

سرفیس نئو

این محصول شبیه محصولاتی است که پیشتر شرکت لنوو معرفی کرده بود. دو نمایشگر بزرگ که به هم لولا شده‌اند و یکی می‌تواند وظایفی مانند صفحه کلید را هم انجام دهد.

برای توسعه این دستگاه مایکروسافت ویندوز ۱۰ ایکس را توسعه داده است. این ویندوز هم‌خوانی لازم را برای محصولاتی با دو نمایشگر تاشو دارد.

دو نمایشگر سرفیس نئو برای این طراحی شده‌ تا کاربر روی هریک از این صفحه‌ها، کار خاصی را انجام دهد.

این دو نمایشگر هر یک ۹ اینچ هستند و این شرکت ادعا می‌کند از باریک‌ترین ال‌سی‌دی‌های جهان به‌شمار می‌روند.

سرفیس نئو از لولا‌های خاصی استفاده می‌کند که امکان چرخش ۳۶۰ درجه را به هر صفحه نمایش می‌دهد. در این دستگاه از قلم و کیبورد جداگانه هم می‌توان استفاده کرد.

XS
SM
MD
LG