لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

جنجال بر سر «تابلوی مردانه» میدان ولیعصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال


رونمایی از تابلوی حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن تصویر زن ایرانی غایب است، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته.
رونمایی از تابلوی حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن تصویر زن ایرانی غایب است، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته.

تابلویی که در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در میدان ولی‌عصر تهران نصب شده و تنها مردان را حامیان تیم ملی نشان می‌دهد، اعتراضات بسیاری را بویژه در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است تا جایی که یک نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای شورای شهر تهران خواستار تعویض آن شده‌اند.

فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ایران روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به آزرده خاطر شدن جامعه زنان از متولیان مربوطه می‌خواهم که با تعویض این تابلو از جریحه‌دار شدن هرچه بیشتر روح جمعی جلوگیری شود».

این تابلو که در آستانه بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال به نمایش گذاشته شده، تصویر چند مرد در لباس اقوام مختلف ایران را نشان می‌دهد که با شعار «با هم قهرمانیم، یک ملت، یک ضربان» همراه است.

اما خانم ذوالقدر می‌گوید که این شعار با تصویر روی آن «تناقض مشهودی» دارد. وی در ادامه پرسیده است: «آیا زنان ما جزئی از این ملت هستند؟ آیا فقط در مقام حرف، زنان را می‌توان گنجاند اما در عرصه تصویر باید محدودیت سهم آنها شود؟»

زنان در ایران از حق رفتن به استادیوم‌ها برای دیدن مسابقات ورزشی مردان محروم هستند و سال‌ها مبارزه و کمپین در این باره هنوز نتوانسته شرایط را اصلاح کند، اگرچه در پاره‌ای موارد مثل برخی بازی‌های بسکتبال یا والیبال زنان توانسته‌اند راهی به ورزشگاه پیدا کنند، اما این امر هنوز به قاعده تبدیل نشده است.

در این حال رونمایی از تابلوی حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن تصویر زن ایرانی غایب است، بار دیگر بحث نابرابری‌های جنسی در جامعه ایران را به میان آورده و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

شهرداری تهران مسئول این تابلو را «موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج» دانسته، اگرچه اذعان داشته‌ که این موسسه با شهرداری هماهنگ بوده است.

گزارش شده که این موسسه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفته که در این تابلو فقط خواسته شده که قومیت‌های مختلف ایران به نمایش گذاشته شود و بحث زنان و مردان مطرح نبوده است. اما منتقدان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که «مگر در قومیت‌های مختلف ایران، زن وجود ندارد؟»

در این حال شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران خواستار آن شد که این بیلبورد شبانه برچیده شود.

وی به خبرگزاری ایلنا گفت: ««این بیلبورد در یکی از معابر اصلی پایتخت نصب شده و به نوعی می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد اما ۵۰ درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد».

همچنین یک عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از سازمان زیباسازی شهرداری تهران خواست که نسبت به اصلاح بنر دیوارنگاره میدان ولیعصر اقدام کند.

زهرا بهرام‌نژاد روز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «در این دیوارنگاره تصویر همه قومیت‌ها به نشانه اتحاد در جام جهانی است، اما متاسفانه تصویر زنان در این دیوارنگاره خالی است».

وی عنوان کرده «جای نگرانی است که در شهر، تصاویر تک جنسیتی منتشر شود و نیمی از جمعیت جامعه یعنی زنان فراموش شوند».

خانم بهرام‌نژاد در نهایت گفته است: «سازمان زیباسازی باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح این تابلو اقدام کند و یا این دیوار نگاره را بردارد».

ایران در این دوره از بازی‌های جام جهانی فوتبال با مراکش، اسپانیا و پرتغال هم‌گروه است. بازی‌های این دوره از روز پنج‌شنبه با رویارویی روسیه و عربستان سعودی آغاز شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، ایلنا و شبکه‌های اجتماعی/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG