لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی موافقت با ورود زنان به ورزشگاه‌ها را «دروغ» خواند


دفتر آیت‌الله مکارم خبر دیدار این مرجع تقلید با معصومه ابتکار را «کذب محض» خوانده است.
دفتر آیت‌الله مکارم خبر دیدار این مرجع تقلید با معصومه ابتکار را «کذب محض» خوانده است.

کمتر از یک هفته پس از انتشار خبری مبنی بر نظر مساعد آیت‌الله مکارم شیرازی به ورود زنان به ورزشگاه‌ها، دفتر این مرجع تقلید خبر را تکذیب کرده و مقام دولتی منبع خبر را به دروغگویی متهم کرد.

خبرگزاری مهر روز شنبه ۱۲ اسفند به نقل از بیانیه دفتر ناصر مکارم شیرازی در قم، «خبر قانع شدن معظم‌له برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها» را تکذیب کرد.

هفته گذشته خبری منتسب به معصومه ابتکار، معاون حسن روحانی در امور زنان، منتشر شد مبنی بر این که آیت‌الله مکارم از «اصل مسئله» ورود زنان به ورزشگاه‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

به گفته وب‌سایت خبری رجانیوز، نزدیک به اصولگرایان افراطی در ایران، خانم ابتکار «چندی پیش در جلسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی» دیدار خود با آیت‌الله مکارم را نقل کرده است.

در اخبار مربوطه به نقل از خانم ابتکار آمده بود: «با آیت‌الله مکارم جلساتی برگزار و داستان اصلی را برایشان توضیح دادم که ایشان تأکید کردند که اصلا نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان دادم».

مکارم شیرازی همراه با چند مرجع تقلید نزدیک به اصولگرایان جمهوری اسلامی از مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌هاست.

موضوع ورود زنان به وزرشگاه‌ها سال‌هاست که به معضلی برای ورزش ایران و دولت‌ها تبدیل شده است. گروهی از زنان در سال ۲۰۰۶ در بازی مقدماتی جام جهانی با بحرین توانستند در ورزشگاه حضور یابند. رئیس‌جمهوری وقت، محمد خاتمی، نیز در این بازی حضور داشت.

محمود احمدی‌نژاد نیز در سال ۱۳۸۵ در نامه‌ای به سازمان تربیت بدنی خواستار تسهیل حضور زنان در استادیوم‌ها شد.

در پی آن بود که چندین تن از مراجع قم، از جمله فاضل لنکرانی، ميرزا جواد تبريزی، مکارم شیرازی و‌ مصباح یزدی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت کردند.

این وضعیت باعث شد که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

از این رو در برخی از رقابت‌های بین‌المللی شمار اندکی از زنان به صورت گزینشی و کنترل شده در وزرشگاه‌ها اجازه ورود پیدا کردند.

در همین زمینه جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، روز ۱۱ اسفند در کنفرانسی در زوریخ گفت که فیفا در برخورد با ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دو راه پیش رو دارد که یکی محکوم کردن و راه دیگر گفت‌وگو با رهبران کشورها و قانع کردن آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه از بین این دو راه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را انتخاب کرده است، افزود رئیس‌جمهوری ایران به او اطمینان داده است که امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند.

اما با توجه به واکنش تازه دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به نظر می‌رسد که مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها هم‌چنان برجای خواهد ماند.

دفتر آیت‌الله مکارم تا آنجا پیش رفته است که خبر دیدار این مرجع تقلید با معصومه ابتکار را «کذب محض» خوانده و می‌گوید: «راستی مایه تعجب است چگونه چنین دروغ‌هایی در عصر و زمانه ما گفته می‌شود و چرا قبح و زشتی دروغ این قدر از میان رفته است».

خانم ابتکار هنوز به این خبر واکنشی نداشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، فارس، و وب‌سایت رادیوفردا/ ف.دو /ک.ر

XS
SM
MD
LG