لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

انتقاد از عملی نشدن وعده‌ها به کسبه پلاسکو


مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی سال گذشته در پی آتش‌سوزی گسترده به طور کامل فرو ریخت
مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی سال گذشته در پی آتش‌سوزی گسترده به طور کامل فرو ریخت

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان ایران از عملی نشدن وعده‌های داده شده به کسبه ساختمان پلاسکو انتقاد کرد و گفت که پس از یک سال هنوز مشخص نیست چه نهادی مسئول پاسخگویی و رسیدگی به این موضوع است.

مجتبی درودیان روز پنج‌شنبه ۲۸ دی، در نشستی خبری که به مناسبت سالگرد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو برگزار شد، تصویری از شرایط امروز کسبه این ساختمان ارائه کرد که «هنوز بسیاری از آنها نتوانسته‌اند دوباره روی پای خود بایستند».

به گفته وی، بانک رفاه قرار بود به کسبه آسیب‌دیده پلاسکو، وامی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کند اما «از ۱۲۰ کسبه آسیب‌دیده پلاسکو که برای وام معرفی شده‌اند، تاکنون فقط یک نفر موفق به دریافت آن شده است».

آقای درودیان در ادامه سخنانش از حراج املاک و دارایی‌های برخی از کسبه ساختمان پلاسکو در این مدت خبر داد که نتوانسته‌اند از هیچ کدام تسهیلات بانکی برخوردار بشوند و در نتیجه پس از یک سال بیکاری، «همه دارایی‌های خود را از دست داده‌اند».

وی برای نمونه گفت: «تولید کننده‌ای را می شناسم که به عنوان یک کارآفرین، ۵۰ کارگر داشت، اما هم‌اکنون در اسنپ کار می‌کند. این تولید کننده نه تنها واحد صنفی، مغازه و همه آنچه که در آن داشته در حادثه پلاسکو از دست داده است، بلکه گاو‌‌صندوقش را هم که حاوی همه مدارک و اسناد حقوقی، مالی و بانکی مانند چک، سفته و پول نقد بود، ندارد. او قرار شد ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرد که بتواند زندگی‌اش را با آن بسازد. اگر از آن روز اول این وام را به او می‌دادند نه تنها تولیدی‌اش فعال می‌ماند، بلکه امروز بخشی از آن را جبران کرده بود».

مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی سال گذشته در پی آتش‌سوزی گسترده به طور کامل فرو ریخت و ۱۶ آتش‌نشان و شش تن از کارکنان این ساختمان کشته شدند.

مالک ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان، از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و از این رو، کسبه ساختمان پلاسکو، این نهاد را هم مسئول شرایط کنونی خود می‌دانند. آنها تابستان گذشته تجمعی دو روزه مقابل بنیاد مستضعفان و دادستانی تهران داشتند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده بودند.

فروردین امسال «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» گزارش خود درباره این حادثه را به حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران ارائه کرد که عنوان می‌کرد هفت سازمان و وزارتخانه در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند و قصور آنها منجر به چنین فاجعه‌ای شده است. این نهادها عبارتند از بنیاد مستضعفان،‌ شهرداری تهران، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای ساختمان پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و راهنمایی و رانندگی.

در این حال، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان می‌گوید کلید رفع مشکلات فعلی و بازسازی زندگی کسبه ساختمان پلاسکو در دست بنیاد مستضعفان است و این بنیاد باید برای ساخت مجدد مجتمع پلاسکو با کسبه آن قرارداد ببندد و زمان دقیق کلنگ‌زنی را اعلام کند.

وی اما گفت که « به‌نظر می‌رسد با وجود جلسات متعدد و بیان وعده‌هایی درخصوص ساخت این مجتمع ظرف دو سال پس از دریافت مجوزها، احداث پلاسکو عملیاتی نخواهد شد.»

ساختمان پلاسکو بیش از ۵۵۰ واحد تجاری داشت که بسیاری از آنها فاقد بیمه بوده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا؛ س.ن/ب.ک
XS
SM
MD
LG