لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

سخنگوی سپاه گزارش‌ها درباره «درآمد این نهاد از ناحیه قاسم سلیمانی» را تکذیب کرد


رمضان شریف می‌گوید سخنان حسن عباسی «دستاویز حمله بدخواهان» به سپاه پاسداران شده است.
رمضان شریف می‌گوید سخنان حسن عباسی «دستاویز حمله بدخواهان» به سپاه پاسداران شده است.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنان حسن عباسی درباره در آمد این نهاد از ناحیه مرگ قاسم سلیمانی و گروگان‌گیری اتباع دو تابعیتی را «بی‌پایه و اساس‌» و «فاقد وجاهت قانونی» دانست.

رمضان شریف روز یکشنبه ششم بهمن در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آن را بازتاب داده است، گفته که سخنان آقای عباسی «دستاویز حمله بدخواهان» به سپاه پاسداران شده است.

حسن عباسی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، اخیرا در یک سخنرانی گفته که سپاه «بابت خون» قاسم سلیمانی «سه میلیارد دلار درآمد خالص داشته و برای جیسون رضاییان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گرفته است».

پیشتر، پایگاه خبری «میدل ایست آن‌لاین»، مستقر در لندن، روز ۲۲ دی همزمان با سفر تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر، به تهران از قول چند منبع خبر داده بود که یکی از دلایل سفر وی، پیشنهاد کمک سه میلیارد دلاری به ایران برای پرداخت غرامت هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی است که منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی یک روز بعد این خبر را تکذیب کرد.

یک بخش دیگر از سخنان حسن عباسی که تکذیب شده است به موضوع پرداخت پول نقد از سوی دولت آمریکا به تهران همزمان با توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران بر می‌گردد.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال، آمریکا دو محموله پول نقد به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴۰۰ میلیون دلار را با هواپیما به ایران فرستاد.

این پول، بهره ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد تسلیحاتی میان ایران و آمریکا در آخرین ماه‌های حکومت محمدرضاشاه پهلوی است که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی و قطع مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور اجرایی نشد.

همزمانی ارسال این پول به ایران و آزادی زندانیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی - آمریکایی از سوی تهران، باعث شد تا جمهوری‌خواهان در آمریکا آن را به عنوان «باج» به جمهوری اسلامی در نظر بگیرند.

دولت باراک اوباما اگرچه اعلام کرد پرداخت این پول «باج» به ایران نبوده اما تایید کرده است که تا از آزادی زندانیان مطمئن نشد، آن را پرداخت نکرد.

سخنگوی سپاه پاسداران روز یکشنبه با اشاره به حسن عباسی همچنین گفت که «بیان برخی مطالب و تحلیل‌های غیر منطقی توسط کارشناس مذکور مسبوق به سابقه بوده و سپاه در مرداد سال ۹۵ نیز بر اصلاح این رویه تاکید کرده» است.

رمضان شریف جزئیات بیشتری در این زمینه بیان نکرده است. حسن عباسی سال ۹۵ نیز با شکایت ارتش بازداشت و پس از چند روز آزاد شد.

آقای عباسی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران است که در مراسم‌ مختلف برای نیروهای بسیج و هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سخنرانی می‌کند.

او مرداد امسال نیز با شکایت سپاه پاسداران به مدت چند روز بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG