لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

سازمان ملل:‌ درگیری‌ها در اتیوپی بیش از ۲۰۰ هزار نفر را آواره کرده است


طبق اعلام سازمان ملل متحد، شمار آوارگان درگیری‌های اخیر در اتیوپی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسیده و این نهاد در صدد است تا امکانات بیشتری را جهت انتقال کمک‌های بشردوستانه به پناهجویانی که به سودان گریخته‌اند، فراهم کند.

هم‌زمان، دولت اتیوپی می‌گوید که ارتش با بیرون راندن نیروهای شورشی، کنترل دو شهر استراتژیک در ناحیه شمالی تیگره را به دست گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۳۰ آبان گزارش داد که نیروهای مسلح دولت اتیوپی طی عملیاتی در «اکسوم» و «آدوا» توانستند این دو شهر را از سلطه نیروهای شورشی موسوم به «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره» خارج کنند.

کمتر از یک هفته پیش، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد یک فاجعه انسانی بزرگ در اتیوپی در شرف وقوع است و بیش از ۲۷ هزار نفر، به خاطر درگیری‌های اخیر به سودان گریخته‌اند.

در همین حال، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل روز ۲۲ آبان گفته بود که برآوردها نشان می‌دهد تقریبا نیمی از آوارگان این درگیری‌ها کودک هستند.

اکنون در تازه‌ترین گزارش این سازمان، شمار آوارگان جنگ در اتیوپی که در آستانه گریختن به سودان قرار دارند، بیش از ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

این درگیری‌ها که در شمال اتیوپی و هم‌مرز با اریتره و سودان در جریان است، ثبات اتیوپی را به خطر انداخته است.

در حال حاضر، سودان میزبان حدود یک میلیون پناهجویی است که از فقر و جنگ در چاد، اریتره، جنوب سودان و جمهوری مرکزی آفریقا گریخته‌اند.

در چند هفته اخیر، دولت آبی احمد، ‌نخست وزیر اتیوپی، نیروهای نظامی این کشور را بسیج کرده و به منطقه قوم تیگره در شمال کشور فرستاده است.

اقلیت قومی تیگره فقط پنج درصد از جمعیت اتیوپی را تشکیل می‌دهد اما زمانی به اندازه‌ای از قدرت برخوردار بود که تا چند دهه رهبری ائتلاف حاکم بر اتیوپی را در دست داشت.

کشورهای منطقه شاخ آفریقا از این واهمه دارند که درگیری فعلی به جنگی تمام‌عیار زیر نظر آبی احمد بدل شود؛ سیاستمداری که به‌واسطه تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ با اریتره در سال ۲۰۱۹ جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

دبرتسیون گبرمایکل، رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق، روز سه شنبه گفته بود که اریتره برای حمایت از اتیوپی نیروهای خود را به مرزهای این کشور اعزام کرده است.

با وجود این، عثمان صالح محمد، وزیر امور خارجه اریتره، با رد اظهارات رهبر تیگره در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که «ما در این درگیری دخالتی نداریم».

نخست‌وزیر اتیوپی روز سه‌شنبه هشدار داد که مهلت تعیین‌شده برای این‌که شورشیان تیگره اسلحه خود را زمین بگذارند به پایان رسیده و به این ترتیب، زمینه برای هجوم گسترده نیروهای ارتش اتیوپی برای تصرف مرکز این ناحیه فراهم شده است.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در نشست خبری اخیر خود در شهر ژنو گفت: «مردم با ترس و هراس شدید از اتیوپی می‌گریزند و می‌گویند دلیل گریختن آن‌ها درگیری‌های شدید است و نشانه‌‌ای از توقف این درگیری‌ها دیده نمی‌شود».

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح
XS
SM
MD
LG