لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

«خودکشی همزمان سه دانش‌آموز دختر در نقده»


بیمارستان امام خمینی در شهر نقده؛ گفته شده یکی از سه دختری که اقدام به خودکشی کرده هم‌اکنون در حال کماست.
بیمارستان امام خمینی در شهر نقده؛ گفته شده یکی از سه دختری که اقدام به خودکشی کرده هم‌اکنون در حال کماست.

وب‌سایت محلی «یولپرس» از خودکشی همزمان سه دانش‌آموز دختر دبیرستانی در شهرستان نقده خبر داده که منجر به جان‌باختن یکی از آنها شده است.

آمار خودکشی در ایران آن‌طور که نهاد‌ها و مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند رو به افزایش است و دامنه آن نیز به کودکان سرایت پیدا کرده است.

همزمان گزارش‌های متعددی از افزایش کودک‌آزاری در ایران منتشر می‌شود که بیشتر آنها از سوی والدین به ویژه پدران صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش یول‌پرس به نقل از یک «منبع مطلع» در آموزش و پرورش منطقه٬ ارتکاب این دانش‌آموزان به خودکشی٬ شنبه شب رخ داده و یکی از آنها جان باخته است.

این منبع درباره وضعیت دو دانش‌آموز دیگر که آنها هم در مقطع اول متوسطه تحصیل می‌کردند٬ گفته که نفر دوم در «کما» است و نفر سوم در «لحظه اقدام٬ منصرف» شده بود.

بر اساس این گزارش٬ این سه نفر که با یکدیگر «دوست» بوده و با هماهنگی قبلی٬ اقدام به خودکشی کرده بودند٬ از «قرص برنج» استفاده کردند.

هفته گذشته نیز ۱۷ دانش‌آموز یک هنرستان در منطقه «یافت‌آباد» تهران بر اثر استنشاق گاز «قرص برنج» مسموم شده بودند.

«قرص برنج» ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و شخص مصرف کننده را به طور دردناکی می‌کشد و میزان استفاده از آن برای خودکشی در ایران٬ افزایش یافته است.

یول‌پرس نوشته که استان آذربایجان غربی دارای «آماری بالایی» در خودکشی دانش‌آموزان است و در اردیبهشت‌ماه سال جاری٬ «دو مورد» خودکشی در شهرستان ارومیه، و «دو مورد» دیگر در شهرستان‌های ماکو و اشنویه به وقوع پیوسته است.

این وب‌سایت محلی همچنین از اینکه این موضوع٬ «کمتر مورد توجه مسئولان ذی‌ربط گرفته»٬ انتقاد کرده است.

پیش از این دو روزنامه روزان و جهان صنعت در ایران در مورد «فروریختگی آموزشی و خانوادگی» و افزایش آمار خودکشی میان دانش‌آموزان ایرانی هشدار داده بودند.

روزنامه «روزان» با انتشار گزارشی٬ خودکشی ۱۱۱ کودک در ایران طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ را به طور تلویحی ناشی از «تحقیر» این کودکان در مدرسه دانسته و از سیستم آموزشی ایران انتقاد کرده است.

روزنامه جهان صنعت نیز با انتشار خبر «خودکشی چند دانش‌آموز و بچه‌های زیر ۱۶ سال در شهرهای مختلف کشور»٬ نوشته برخی دانش‌آموزان قادر به تحمل «فشارهای» خانواده و مدرسه «به صورت یکجا نیستند.

بر اساس این گزارش٬ این دانش‌آموزان٬ از آن رو که «نمی‌دانند که خواسته‌های خود را چگونه به والدین یا معلمان خود بفهمانند، دست به کارهای عجیب و غریب زده و اقداماتی خارج از ذهن مانند خودکشی می‌کنند.»

روزنامه اعتماد نیز به نقل از حسن قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، پس از انتشار خبر خودکشی سه مرد میان‌سال و سه دختر جوان و نوجوان در سال ۹۵ در مورد «گسترش آسیب‌های اجتماعی» و افزایش افسردگی هشدار داده و خواستار کمک رسانه‌ها برای جلوگیری از «اپیدمی خودکشی» شده بود.

بر اساس آماری که یک عضو شورای شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ ارائه کرده بود و تنها فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ را در بر می‌گرفت، ۱۱۱ کودک بین هشت تا ۱۳ ساله در ایران خودکشی کرده‌اند.

«تحقیر» دانش‌آموزان در مدارس در حالی به عنوان یکی از دلایل خودکشی آنها اعلام شده که بهمن‌ماه سال ۹۶ وزیر آموزش و پرورش ایران به طور رسمی اعلام کرده بود که «شوق و علاقه» دانش‌آموزان ایرانی به مدرسه «کاهش» یافته است.

محمد بطحایی با بیان اینکه باید «اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یافته و از حضور در مدرسه احساس نشاط کنند»٬ اذعان کرده بود که به‌دلیل تغییر نسلی٬ دیگر «نمی‌توان مدارس کشور را با مدل‌های دهه ۶۰ اداره کرد».

با استفاده از گزارش‌های یول‌پرس و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG