لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

وزیر خارجه آمریکا: کره شمالی نشان دهد که استحقاق مذاکره را دارد


رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در نشست ویژه وزیران خارجه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در مورد کره شمالی گفت که این کشور دارای تسلیحات هسته‌ای ابتدا باید اول نشان دهد که استحقاق مذاکره را دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای تیلرسون روز جمعه ۲۴ آذر در نشست ویژه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «کره شمالی باید سعی کند تا اجازه بیابد به میز مذاکره بازگردد.»

او افزود: «فشارها بر کره شمالی باید ادامه بیابد و ادامه خواهد یافت تا زمانی که این کشور عاری از سلاح هسته‌ای شود. آن وقت ما راه ارتباطی خود را باز می‌گذاریم.»

آسوشیتدپرس در گزارش خود سخنان وزیر خارجه آمریکا را عقب‌نشینی از مواضع پیشین او مبنی بر گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با کره شمالی توصیف کرده است گرچه رویترز پس از نشست شورای امنیت به نقل از آقای تیلرسون نوشته است که او همچنان به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با کره شمالی معتقد است.

وزیر خارجه آمریکا سه روز قبل از این سخنان گفته بود که واشینگتن آماده است هر زمان که کره شمالی می‌خواهد با این کشور وارد مذاکره شود.

این اظهارات اما واکنش برخی مقام‌های کاخ سفید را به دنبال داشت به طوری که خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام‌ها بدون اشاره به نام آنها نوشت تا وقتی که پیونگ‌یانگ رفتار خود را اصلاح نکند، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

همین امر گمانه‌زنی‌ها را درباره شدت اختلافات احتمالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با رکس تیلرسون افزایش داد به طوری که نشریه نیوزویک در گزارشی که روز جمعه منتشر شده نوشته است که موضع آقای تیلرسون در رابطه با کره شمالی می‌تواند برای او دردسرساز شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، متنی که رکس تیلرسون قرار بوده امروز در شورای امنیت بخواند عنوان می‌کرد که کره شمالی باید دست از رفتارهای تهدیدآمیز خود بردارد تا مذاکرات از سرگرفته شود اما وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود تغییراتی در این متن به وجود آورد.

آقای تیلرسون در این سخنرانی همچنین از کشورهای چین و روسیه خواست که فراتر از تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت اقدام کنند و فشار بیشتری بر کره شمالی بیاورند تا این بحران حل و فصل شود.

او با اشاره به روابط میان مسکو و پیونگ‌یانگ گفت که وقتی روسیه همچنان اجازه می‌دهد که کارگران کره شمالی در شرایطی «همانند برده‌ها» کار کنند و دستمزدشان نیز خرج تسلیحات هسته‌ای شود، حسن نیت روسیه برای برقراری صلح زیر سئوال می‌رود.

آقای تیلرسون همچنین از نقش چین در صادرات نفت به کره شمالی انتقاد کرد و گفت که برای آمریکا جای سؤال است که آیا به تعهدات خود برای حل و فصل این موضوع پایبند است یا نه.

XS
SM
MD
LG