لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

قاضی فدرال ایالت مریلند فرمان مهاجرتی جدید ترامپ را متوقف کرد


فرودگاه بین‌المللی دالس واشنگتن
فرودگاه بین‌المللی دالس واشنگتن

یک قاضی فدرال در ایالت مریلند آمریکا بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی سوم دونالد ترامپ را که در زمینه ورود اتباع خارجی به این کشور محدودیت‌های وسیعی اعمال می‌کند متوقف کرد و اجازه داد که اعتراض قانونی مسئولان پروژه بين‌المللی همیاری پناهجویان در دادگاه بررسی شود.

تئودور چوانگ از قضات فدرال ناحیه مریلند در حکم خود که روز سه‌شنبه صادر شد گفت: «شاکیان در اعتراض خود مدارک و استدلال‌هایی ارائه داده‌اند که به احتمال زیاد برای دادگاه قانع کننده خواهد بود.»

به گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا این تصمیم قاضی فدرال در مریلند به تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای ممنوع کردن ورود اتباع چندین کشور مسلمان و کره شمالی به آمریکا ضربه خواهد زد.

قاضی تئودور چوانگ در بخش دیگری از حکم خود گفت: «اگر اجرای این فرمان متوقف نشود شاکیان آسیب‌های غیرقابل جبرانی خواهند دید و ایجاد یک تعادل بین فرامین حکومتی و منافع عمومی حکم می‌کند که این اعتراض توسط دادگاه پذیرفته شود.»

حکم این قاضی درست یک روز قبل از اجرای رسمی فرمان مهاجرتی سوم دونالد ترامپ صادر شد. روز سه‌شنبه یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی نیز در پرونده مشابهی دستور توقف فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را صادر کرده بود.

در هر دو حکم قضات مریلند و هاوایی اجرای فرمان مهاجرتی اخیر دونالد ترامپ در مورد اتباع کشورهای مسلمان که شامل ممنوعیت می‌شوند متوقف خواهد شد ولی اجازه داده می‌شود که مفاد این فرمان در مورد اتباع کره شمالی و ونزوئلا اجرا شود.

حکم صادر شده توسط قاضی ایالتی در مریلند درعین حال اجازه می‌دهد که فرمان مهاجرتی رییس جمهور در مورد متقاضیان ورود به آمریکا «که نمی‌توانند ارتباط خود را با افراد و یا نهادهای مستقر در آمریکا ثابت کنند» کماکان اجرا شود.

این عبارات دقیقا همان توصیف حقوقی است که دیوان عالی آمریکا در ماه ژوئن هنگام صدور حکم خود در تایید بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی قبلی ریاست جمهوری به کار برده بود.

XS
SM
MD
LG