لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

نوبل فیزیک به سه پژوهشگر تغییرات اقلیمی اهدا شد


یوکورو مانابه، اقلیم‌شناس ژاپنی- آمریکایی (تصویر سمت راست)، جورجیو پاریزی، فیزیکدان ایتالیایی (وسط)، و کلاوس هاسلمان، اقلیم‌شناس آلمانی
یوکورو مانابه، اقلیم‌شناس ژاپنی- آمریکایی (تصویر سمت راست)، جورجیو پاریزی، فیزیکدان ایتالیایی (وسط)، و کلاوس هاسلمان، اقلیم‌شناس آلمانی

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ روز سه‌شنبه ۱۳ مهر به خاطر پژوهش برای درک بهتر سیستم‌های فیزیکی پیچیده از جمله تغییرات اقلیمی زمین به سیوکورو مانابه، اقلیم‌شناس ژاپنی- آمریکایی، کلاوس هاسلمان، اقلیم‌شناس آلمانی و جورجیو پاریزی، فیزیکدان کوآنتومی ایتالیایی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نهاد اقلیمی و هواشناسی سازمان ملل ضمن ستایش از تصمیم آکادمی علوم سوئد آن را نشانه افزایش آگاهی در مورد نقش بشر در گرمایش زمین توصیف کرد.

نیمی از جایزه ۱.۱۵ میلیون دلاری نوبل فیزیک به طور مساوی به سیوکورو مانابه ۹۰ ساله و کلاوس هاسلمان ۸۹ ساله به خاطر پژوهش آنها در ساختن مدل شرایط اقلیمی و پیش‌بینی دقیق گرمایش زمین اهدا می‌شود و نیم دیگر آن به جورجیو پاریزی به خاطر کشف «قوانین پنهانی» جابجایی و حرکت چرخشی توده گاز و مایعات در اوایل دهه هشتاد میلادی اهدا می‌شود.

آکادمی علوم سوئد در بیانیه‌ای گفت: «سیوکورو مانابه و کلاوس هاسلمان زیربنای شناخت ما از وضعیت اقلیمی کره زمین و تاثیر فعالیت‌های بشر بر آن را بنا کردند و جورجیو پاریزی در تبیین فرضیه‌های مربوط به تلاطم ظاهرا نامنظم در سامانه‌های فیزیکی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده است.»

آکادمی علوم سوئد افزود که آقای مانابه که در دانشگاه پرینستون آمریکا کار می‌کند در دهه شصت میلادی بنیان‌های شناخت ما از شرایط اقلیمی کره زمین را تبیین کرد. آقای هاسلمان نیز که درانستیتو هواشناسی مکس پلانک در آلمان فعالیت می‌کند حدود ده سال بعد مدل‌هایی طراحی کرد که در شناخت تاثير دی‌اکسیدکربن بر افزایش دمای کره زمین نقش اساسی ایفا کرده است.

جورجیو پاریزی، فیزیکدان کوآنتومی ۷۳ ساله که در دانشگاه ساپینزا شهر رم کار می‌کند، در نشست خبری اعلام این جایزه گفت: «اتخاذ تصمیم‌های قاطع و اقدامات عاجل برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بسیار مهم است.»

کمیته اهدای جوایز نوبل در گذشته نیز از پژوهش و فعالیت در زمینه تغییرات اقلیمی قدردانی کرده است.

در سال ۲۰۰۷ جایزه نوبل صلح به طور مشترک به ال گور، معاون سابق رییس جمهوی آمریکا و هیئت علمی سازمان ملل اهدا شد. در سال ۲۰۱۸ نیز جایزه نوبل اقتصاد به دلیل ادغام عامل تغییرات اقلیمی در مدل‌های توسعه اقتصاد غربی به ویلیام نوردهاوس اهدا شد.

روزدوشنبه اولین جایزه نوبل امسال، نوبل پزشکی به خاطر کشف کارکرد گیرنده‌های لمس، دما و درد به دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان، دو دانشمند آمریکایی اهدا شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG