لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

نامزد مقام دادستان کل آمریکا گفت مانع تحقیقات رابرت مالر نخواهد شد


ویلیام بار از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در دولت جرج بوش پدر دادستان کل آمریکا بود.
ویلیام بار از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در دولت جرج بوش پدر دادستان کل آمریکا بود.

کاندیدای دونالد ترامپ برای تصدی پست دادستان کل آمریکا از تصمیم خود برای ارسال یادداشتی به وزارت دادگستری این کشور که در آن انتقاداتی نسبت به تحقیقات رابرت مالر، بازرس ویژه پرونده روسیه، شده است، دفاع کرد.

ویلیام بار که روز سه‌شنبه ۲۵ دی در مجلس سنای ایالات متحده حضور یافته بود، گفت که او می‌خواسته به مقامات ارشد وزارت دادگستری هشدار بدهد که از طولانی شدن این بحث بپرهیزند که رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شده است.

وی با این حال تلاش کرد اطمینان دهد که او مانع تحقیقات رابرت مالر نخواهد شد و گفت تصور نمی‌کند رابرت مالر که سی سال است با او دوست بوده و روزگاری نیز برای وی در وزارت دادگستری کار کرده است بخواهد از روی غرض و کینه‌توزی دست به تعقیب قضایی کسی بزند.

دونالد ترامپ بارها تحقیقات آقای مالر را مصداق «تعقیب کینه‌توزانه» خوانده و جف سشنز، وزیر پیشین دادگستری، را نیز به خاطر سلب مسئولیت از خود در قبال پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هدف انتقادات شدید قرار داده است.

اما ویلیام بار در اظهارات روز سه‌شنبه خود به کمیته قضایی مجلس سنا گفت که باور دارد آقای سشنز تصمیم درستی گرفته بود.

وی گفت دغدغه او سر این بخش از تحقیقات مالر بود که آیا رئیس‌جمهوری دارد مانع پیش بردن پرونده می‌شود یا نه و این مسئله را سال گذشته با راد روزنستین، معاون پیشین وزیر دادگستری آمریکا که مالر را به این سمت منصوب کرده است، در میان گذاشته.

آقای بار افزود که سپس ماه ژوئن با ارسال یادداشتی به روزنستین گفته که مالر نباید اجازه داشته باشد تا با رئیس‌جمهوری سر تصمیم او برای اخراج جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا، مصاحبه کند.

وی همچنین عنوان کرد که تا به حال بارها در رابطه با مسائل مختلف به وزارت دادگستری مشاوره داده و از جمله درباره تعقیب قضایی سناتور دمکرات رابرت منندز به آنها هشدار داده است.

ویلیام بار در نهایت گفت که رابرت مالر باید بتواند تحقیقات خود را تکمیل کند و او اعتقاد دارد که کنگره و مردم باید از نتایج آن باخبر شوند.

ویلیام بار از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در دولت جرج بوش پدر دادستان کل آمریکا بود. دونالد ترامپ می‌گوید که او مورد احترام هر دو حزب اصلی جمهوری‌خواهان و دمکرات‌هاست.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG