لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

پروژه دیوار مرزی؛ ترامپ تصمیم به اعلام وضعیت اضطراری گرفت، دموکرات‌ها هشدار دادند


نانسی پلوسی به دونالد ترامپ هشدار داد که رئیس جمهور دموکرات بعدی درباره اسلحه اعلام وضعیت اضطراری خواهد کرد
نانسی پلوسی به دونالد ترامپ هشدار داد که رئیس جمهور دموکرات بعدی درباره اسلحه اعلام وضعیت اضطراری خواهد کرد

کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، تصمیم گرفته که با اعلام وضعیت اضطراری در کشور، دستور ساخت دیوار مرزی در جنوب کشور را صادر کند. این امر اما واکنش منفی دموکرات‌های کنگره آمریکا را به دنبال داشت.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، دقایقی پیش از آن که مجلس سنا با ۸۳ رای موافق در برابر ۱۶ رای مخالف طرح بودجه را تصویب کند، اظهار داشت: «رئیس جمهوری طرح تامین بودجه دولت را امضا خواهد کرد و همان‌گونه که پیش از این نیز گفته بود این امضا با صدور فرامین دیگری نیز همراه است، از جمله اعلام وضعیت اضطراری تا بدین وسیله وضعیت بحرانی انسانی و امنیت ملی در مرز را سامان بخشد.»

خانم سندرز سپس تاکید کرد: «رئیس جمهوری وعده‌اش درباره ساخت دیوار مرزی را محقق خواهد ساخت و از مرزها و کشور بزرگ ما محافظت خواهد کرد.»

این اظهارات اما هشدار نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، را به دنبال داشت که گفت اگر دونالد ترامپ در رابطه با مرزهای جنوبی کشور اعلام وضعیت اضطراری کند، رئیس جمهور دموکرات بعدی در رابطه با اسلحه چنین خواهد کرد.

خانم پلوسی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با یادآوری این که روز پنج‌شنبه اولین سالروز تیراندازی در دبیرستان مارجوری استونمن ایالت فلوریدا است، این پرسش را مطرح کرد که چرا رئیس جمهوری در رابطه با این رخداد که به کشته شدن ۱۷ دانش‌آموز انجامید اعلام وضعیت اضطراری نکرد.

وی در نهایت گفت که دونالد ترامپ با این اقدام خود کنگره را دور می‌زند و اکنون دموکرات‌ها باید امکانات و گزینه‌های خود را ارزیابی کنند.

اختلاف دولت دونالد ترامپ با دموکرات‌ها بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مرزی در جنوب آمریکا باعث شد که بخشی از ادارات دولت فدرال به مدت ۳۵ روز تعطیل شوند. این طولانی‌ترین تعطیلی ادارات در تاریخ معاصر آمریکا بود که در نهایت با موافقت طرفین بر سر تامین بودجه موقت به پایان رسید.

موعد این توافق روز جمعه سر می‌رسد در حالی که در طرح بودجه نهایی نیز مبلغ درخواستی دولت برای ساخت دیوار مرزی در نظر گرفته نشده است.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره در عوض توافق کرده‌اند که حدود ۱.۴ میلیارد دلار برای ایجاد حصارهای مرزی بیشتر اختصاص یابد و حدود ۱.۷ میلیارد دلار نیز برای سایر نیازها و اولویت‌های اداره امنیت داخلی از جمله فناوری‌های جدید و افزایش ماموران مرزبانی.

بودجه درخواستی دولت ترامپ برای ساخت دیوار مرزی ۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

منابع: نشریه‌های نیویورک‌تایمز و هیل، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG