لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

فرمان ترامپ برای منع خرید تجهیزات از شرکت‌های «تهدیدکننده» امنیت ملی آمریکا


دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در یک فرمان اجرایی ضمن اعلام وضعیت اضطراری ملی، شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» باشد، منع کرد.

به گزارش رویترز، با این فرمان مسیر برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات و فناوری هواوی، شرکت عظیم مخابرات و ارتباطات چینی، هموار می‌شود.

طبق این فرمان اجرایی، رئیس جمهوری آمریکا اختیار خواهد داشت در خصوص معاملاتی که می توانند تهدیدی برای امنیت ملی باشند، اقدام کند.

در این فرمان از وزارت بازرگانی آمریکا خواسته شده است تا با همکاری دیگر نهادهای دولتی طی ۱۵۰ روز برنامه‌ای برای اجرای این فرمان تهیه کنند.

اعضای کنگره آمریکا می‌گویند، این فرمان شرکت‌هایی مانند هواوی چینی را هدف قرار می دهد که حکومت چین از آن برای مقاصد جاسوسی استفاده می‌کند. این در حالی است که شرکت هواوی این اتهام را رد می‌کند.

سناتور جمهوریخواه بنجامین ساس، گفته است: صادرات اصلی چین جاسوسی است، مرزکشی بین حزب کمونیست چین و شرکتهای «بخش خصوصی» مانند هواوی چیزی جز خیال نیست.

سناتور جمهوریخواه تد کروز نیز می‌گوید، این فرمان اجرایی به محافظت شبکه 5G در مقابل شرکت هواوی کمک خواهد کرد.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا هم گفته است: این فرمان بیش از یکسال تحت بررسی بود و هدف آن این است که مانع دسترسی «دشمنان خارجی به فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و زنجیره تامین خدمات» در کشور بشود.

ویلبر راس اضافه کرده است: با رهبری دونالد ترامپ، آمریکایی می توانند مطمئن باشند که داده های اطلاعاتی و زیر ساخت‌های کشور امن هستند.

در حالی این فرمان اجرایی صادر شده است که جنگ تجاری بین آمریکا و چین ، دو اقتصاد بزرگ جهان طی روزهای اخیر تشدید شده است.

هوآوی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان و از سازنده‌های بزرگ تلفن‌های همراه هوشمند است.

آمریکا که از حدود یک دهه پیش هواوی را متهم به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب می‌کند.

با استفاده از رویترز، خ
XS
SM
MD
LG