لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

دونالد ترامپ احساس می‌کند اسرائیل در ماجرای کشتن قاسم سلیمانی از او «سوءاستفاده کرد»


دونالد ترامپ (چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو
دونالد ترامپ (چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در مصاحبه با یک گزارشگر اسرائیلی گفته که احساس می‌کند اسرائیل در ماجرای صدور دستور مستقیم وی برای کشتن قاسم سلیمانی، از او سوء‌استفاده کرد.

سایت آمریکایی اکسیوس روز چهارشنبه ۲۴ آذر نوشت به‌نظر می‌رسید که دی‌ماه ۱۳۹۸ (زمان کشتن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه) اوج همکاری‌ آمریکا و اسرائیل باشد اما آن رویداد به «نقطه مرکزی تنش» بین این دو متحد تبدیل شد.

باراک راوید، نویسنده و گزارشگر ارشد اسرائیلی این مطلب را با استناد به دو مصاحبه خود با دونالد ترامپ، در سایت اکسیوس منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ معتقد است که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر وقت اسرائیل) می‌خواست با ایران وارد جنگ شود اما ابایی نداشت که برای این هدف، تا آخرین سرباز آمریکایی را قربانی کند.

آقای ترامپ به باراک راوید گفته است که «اسرائیل خوب عمل نکرد» و «کاری را که از آن انتظار می‌رفت، انجام نداد». از اظهارات رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده چنین بر می‌آید که او انتظار داشت اسرائیل بخشی از این ماموریت را به عهده بگیرد اما امور عملیاتی را به آمریکا واگذار کرده است.

قاسم سلیمانی در ساعت یک بامداد روز ۱۳ دی سال ۱۳۹۸، در پایان یک ماموریت رسمی در سوریه، بر اساس دعوت نخست‌وزیر وقت عراق، با یک هواپیمای سوری وارد فرودگاه بغداد شد و از سوی ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای حشد الشعبی، مورد استقبال قرار گرفت. اما او در جاده فرودگاه بغداد با شلیک موشک‌هایی که از پهپادهای تهاجمی آمریکا شلیک شد، از پای درآمد. ابو مهدی المهندس و شماری از همراهان آن‌ها نیز در جریان حمله کشته شدند.

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۱۳۹۸، پایگاه عین‌الاسد در عراق را با موشک هدف قرار داد.

ده‌ها سرباز آمریکایی در آن رویداد دچار شوک روانی شدند و بعدها نیز اعلام شد که برخی از آن‌ها جراحات جسمانی داشته‌اند.

بنیامین نتانیاهو اما نخستین کسی بود که بلافاصله پیام تبریک برای دونالد ترامپ فرستاد و گفت که جهان بدون قاسم سلیمانی «امن‌تر شده است».

بعد از آن نیز بسیاری از مقامات و رسانه‌های اسرائیلی، تلویحی یا مستقیم، مدعی شدند که کشورشان در گردآوری اطلاعات که به اجرای دقیق دستور دونالد ترامپ کمک کرد، «سهم بسزایی» داشته است.

یک مقام ارشد پیشین اسرائیلی به اکسیوس گفته است که مقامات ارشد وقت آمریکا، از جمله مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، از «نقش اسرائیل در کشتن قاسم سلیمانی تقدیر کردند».

اما اکنون دونالد ترامپ در مصاحبه با باراک راوید گفته است «از ارتباط اسرائیل با آن رویداد بسیار ناامید شده» و همچنین اظهار تاسف کرده که افکار عمومی به وقت خود از این ناامیدی او مطلع نشده است.

آقای ترامپ مشخصا نگفته که اسرائیل کدام انتظارات آمریکا را در طرح کشتن قاسم سلیمانی عملی نکرده یا ناامیدی او دقیقا از چه امری ناشی می‌شود.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل در واکنش به این اظهارات دونالد ترامپ، به سایت اکسیوس گفته است که اسرائیل انجام «نقش فعال‌تر» در این سوءقصد را پیشنهاد کرد اما آمریکا بر اجرای حمله اصرار ورزید.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد در دولت وقت دونالد ترامپ به باراک راوید گفته است در شهریور ۱۳۹۹، زمانی که بنیامین نتانیاهو برای شرکت در آیین امضای «پیمان‌های صلح ابراهیم» به کاخ سفید رفت، او سعی کرد که دونالد ترامپ را کنار کشیده و تلاش کند تا ناخشنودی او را از عدم اجرای انتظاراتش در طرح کشتن قاسم سلیمانی «به نحوی جبران کند» اما آقای ترامپ هنوز معتقد بود که اسرائیل از او سوء‌استفاده کرد.

دونالد ترامپ در همین حال به باراک راوید گفته که آمریکا آگاه شده بود که قاسم سلیمانی برای اجرای «نیات پلید» به عراق رفته بود. وی اظهار داشت: «او به عراق نرفت تا به مسائل کودکان رسیدگی کند»، و افزوده است: «ما اطلاعات زیادی داشتیم، و احساس کردم که کشور ما حقیقتا چاره زیادی (جز از بین بردن او) ندارد».

باراک راوید برای نگارش کتابی در باره پیمان‌های صلح ابراهیم دو بار با دونالد ترامپ مصاحبه کرده است. کتاب او این روزها از سوی انتشاراتی یدیعوت آخرونوت در اسرائیل منتشر شده است.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه‌های خود با گزارشگر اسرائیلی گفته است که بنیامین نتانیاهو کسی بود که مانع از اجرای «معاهده قرن» شد زیرا اساسا با صلح بین اسرائیل و فلسطینیان مخالف بود.

آقای ترامپ اما گفته است در پنج دیداری که با محمود عباس، رهبر فلسطینیان داشت، او را مانند پدری دید که خواهان صلح است.

آقای راوید هفته گذشته نیز بخشی دیگر از اظهارات تند دونالد ترامپ علیه بنیامین نتانیاهو را منتشر کرد.

بر اساس گزارش وی، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بنیامین نتانیاهو را لعنت کرده و گفته است که با وجود همه کارهای بزرگی که او برای اسرائیل کرد و از جمله حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را «به رسمیت شناخت» و این امر در ماندن بنیامین نتانیاهو در صحنه سیاسی اسرائیل نقش مهمی داشت، نتانیاهو یکی از نخستین کسانی بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال آمریکا، سریعا به جو بایدن تبریک گفت.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به این اظهارات آقای ترامپ، ضمن قدردانی از او گفت که او خدمات بسیاری به اسرائیل کرد اما برای منافع اسرائیل می‌بایست با رئیس‌جمهوری منتخب جدید آمریکا همکاری کند.

آقای نتانیاهو اما هنوز به مطالبی که دونالد ترامپ در مورد ناامیدی‌اش از اسرائیل و احساس این‌که اسرائیل از او در ماجرای کشتن قاسم سلیمانی سوء‌استفاده کرده، واکنش نشان نداده است.

بر اساس گزارش باراک راوید در اکسیوس و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG