لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

ترامپ وزیر امور کهنه سربازان را اخراج و پزشک کاخ سفید را به جای او منصوب کرد


رانی جکسون، پزشک کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ برای اداره وزارت امور کهنه سربازان در نظر گرفته شده است
رانی جکسون، پزشک کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ برای اداره وزارت امور کهنه سربازان در نظر گرفته شده است

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشبه دستور برکناری دیوید شالکین، وزیر امور کهنه سربازان را صادر و رانی جکسون، پزشک کاخ سفید را به جای او منصوب کرد.

رانی جکسون، از اعضای نیروی دریایی آمریکا، نخستین وزیر امور کهنه سربازان آمریکا است که خود سابقه‌ای در این حوزه ندارد و کهنه سرباز محسوب نمی‌شود. گزارش شده چند هفته بود که آقای ترامپ می‌خواست شالکین را برکنار کند ولی جایگزینی برای او در نظر نداشته است.

آقای ترامپ در بیانیه‌ای رانی جکسون را «آموزش دیده و کارآمد» معرفی کرد.

وزارت امور کهنه سربازان آمریکا سازمانی بسیار بزرگ با بروکراسی و مشکلاتی اساسی است. دیوید شالکین پس از برکناری خود گفت کسانی که در دولت دونالد ترامپ از «خصوصی سازی» در این وزارت حمایت و آن را دنبال می‌کردند، باعث برکناری او شده‌اند.

آقای شالکین در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده نوشته است: «این حامیان خصوصی سازی، من را به عنوان مانعی در مقابل فعالیت‌های خود می‌دیدند و تصمیم گرفتند این مانع باید کنار گذاشته شود.»

آقای شالکین نوشته است: «دلیل مخالفت من با خصوصی سازی این بود که باور دارم این کار، تصمیمی سیاسی است و هدفش این است که یک سری افراد محدود و دستچین شده و شرکت‌های خاص از آن استفاده کنند، حتی اگر این کار نتیجه‌اش کنار گذاشتن اولویت حمایت و خدمات به کهنه سربازان آمریکایی باشد.»

رانی جکسون از سال ۲۰۱۳ به عنوان پزشک کاخ سفید منصوب شده است. پزشک کاخ سفید، نزدیکترین شخص به رییس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

گزارش شده زمانی که رانی جکسون در مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شد تا گزارشی از وضعیت جسمانی رییس جمهوری آمریکا بدهد، نظر دونالد ترامپ را جلب کرد. او با قاطعیت از یافته‌های خود دفاع کرد و گفت رییس جمهوری آمریکا در سلامت کامل است.

یکی از خبرنگاران آن زمان از آقای جکسون پرسید چطور ممکن است کسی که هر روز فست فود و نوشیدنی گاز دار شیرین مصرف می‌کند و ورزش هم نمی‌کند، چنین وضعیت مناسبی داشته باشد؟ آقای جکسون در مقابل گفت: «به خاطر این که به لحاظ ژنتیک، ژن‌های خیلی خوبی دارد.»

یک منبع درون کاخ سفید گفته آقای جکسون مشتاق حضور در وزارت امور کهنه سربازان است. حتی گفته شده آقای شالکین چندی پیش، رانی جکسون را برای یکی از سمت‌های معاونت خود در وزارت در نظر گرفته بوده است.

وزارت امور کهنه سربازان آمریکایی، مسئول حمایت و مراقبت از نه میلیون کهنه سرباز آمریکایی است و بیش از یک هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی را که به صورت دولتی اداره می‌شود در سرتاسر کشور زیرنظر دارد.

یک منبع کاخ سفید گفته آقای شالکین پیش از آن که دونالد ترامپ خبر برکناری او را در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کند، از جان کلی، رییس دفتر رییس جمهوری آمریکا و در پیامی تلفنی آن را شنیده بود.

شماری از سازمان‌های فعال و قدیمی در امور کهنه سربازان آمریکا، از برکناری آقای شالکین و انتصاب رانی جکسون انتقاد کرده و گفته‌اند آقای جکسون، «سابقه و دانش کافی برای اداره چنین وزارت بزرگی را ندارد.»

جو چنلی، مدیر کل سازمان «ام وتس» گفته است: «ما از اعلام خبر کاندیدای جدید ریاست وزارت، هم ناامید شده و هم نگران هستیم. دولت باید آماده باشد که ثابت کند چنین شخصی صلاحیت اداره چنین وزارتخانه بزرگی با گردش مالی دویست میلیارد دلار را دارد.»

فیل رو، عضو مجلس نمایندگان آمریکا و رییس کمیته امور کهنه سربازان، گفته است: «به نظر من شالکین خیلی خوب کار کرده و سابقه‌ای خوب به جا گذاشته است. به نظر من نباید از کار برکنار می‌شد ولی به هر حال و هرچه باشد، این رییس جمهوری است که در مورد وزیران تصمیم می گیرد.»

گزارش شده دیوید شالکین از سوی دفتر نظارت مستقل وزارت کهنه سربازان، به دلیل خرج‌های نامناسب و غیرموجه تحت فشار و پیگیری بوده است.

رابرت ویلکی، در حال حاضر از سوی رییس جمهوری آمریکا برای اداره موقت وزارت امور کهنه سربازان منصوب شده است.

به استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتد پرس؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG