لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

ترامپ خواستار توقف بمباران ادلب سوریه شد


تصویری از حملات هوایی به ادلب در روز ۲۷ مه
تصویری از حملات هوایی به ادلب در روز ۲۷ مه

رئیس‌جمهوری آمریکا از سوریه و متحدان آن خواست به بمباران ادلب سوریه که «به کشتار انبوه بسیاری از غیرنظامیان» انجامیده، پایان دهند. روز جمعه مسکو گفته بود وظیفه ترکیه است که جلوی حملات شورشیان به غیرنظامیان و روس‌ها را بگیرد.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر از «بمباران استان ادلب سوریه» توسط «روسیه، سوریه و تا حدودی ایران» و «کشتار انبوه بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه» سخن گفته و افزوده: «جهان شاهد این قصابی‌ است. هدف آن چیست، شما را به کجا خواهد برد؟ بس است!».

توئیت تازه آقای ترامپ در آستانه دیدار رسمی او از بریتانیا منتشر شده‌است. طی هفته‌های اخیر بحران انسانی و حملات هوایی در ادلب شدت گرفته‌است.

تشدید درگیری‌ها در ادلب

پس از آن‌که ارتش سوریه با حمایت روسیه، ایران و شبه‌نظامیان متحد دمشق، موفق شد عمده مناطق کشور را بار دیگر تحت کنترل دولت مرکزی قرار دهد، شمار زیادی از شورشیان، در پی توافقاتی، به ادلب در شمال غربی سوریه منتقل شدند. گفته می‌شود شماری در حدود سه میلیون نفر در حال حاضر در ادلب به سر می‌برند که سه برابر جمعیت ادلب پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه است.

ترکیه در این میان پایگاه‌هایی را در بخش‌های شمالی این استان ایجاد کرد تا به شورشیان انتقال‌یافته به ادلب ضمانت‌های امنیتی داده شود. آنکارا از شماری از گروه‌های شورشی سوری در جنگ داخلی آن کشور حمایت کرده‌است، اما در کنار تهران و مسکو یکی از اضلاع مذاکرات آستانه برای کاستن از تنش‌های سوریه را نیز تشکیل می‌دهد.

طی هفته‌های گذشته درگیری‌‌ها در ادلب بالا گرفت و گزارش‌هایی نیز منتشر شد که دمشق در پی بازپس‌گیری کنترل کامل این منطقه است.

ماه پیش وزارت خارجه آمریکا در مورد تشدید تنش‌ها در ادلب و شمال حماه هشدار داد و از روسیه و سوریه خواست تا به تعهدات خود در خصوص کاهش تنش در این مناطق پایبند باشند.

بعد از آن ترکیه گفت نیروهای بشار اسد «بر خلاف توافق آستانه» می‌خواهند در بخش‌هایی از ادلب دست به پیشروی زده و جنوب آن را تحت کنترل درآورند. آنکارا از روسیه و دولت اسد خواست، توافقات را رعایت کنند.

ترکیه و روسیه، ادلب و دمشق

تنش‌ها و حملات با وجود برخی درخواست ادامه یافته‌است.

چهارم خرداد ماه خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌ها و منابعی در میان شورشیان سوریه گزارش داد که ترکیه، «پس از ناکامی در قانع‌کردن روسیه در حملات به ادلب»، برای مخالفان بشار اسد سلاح فرستاده‌است.

روز جمعه گذشته کرملین بیانیه‌ای صادر کرد و گفت این وظیفه ترکیه است که مانع از آتش‌باری شورشیان «به سوی غیرنظامیان و نیروهای روسی» شود. بنا بر برخی گمانه‌‌زنی‌ها، این بیانیه ممکن است حامل این پیام باشد که روسیه قصد ندارد به حملات فعلی پایان دهد.

همزمان شماری از سازمان‌های غیردولتی سوریه که در استانبول گرد آمده‌اند، از «انفعال» جامعه بین‌المللی انتقاد کرده‌اند. این سازمان‌ها در عین حال گزارش‌هایی از حرکت موج تازه‌ای از دست‌کم ۳۰۰ هزار پناهجوی و آواره از ادلب به‌سوی مرزهای ترکیه منتشر کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید ۲۰۰ هزار نفر به‌دلیل خشونت‌ها، محل سکونت خود را در جست‌وجوی مناطق امن رها کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گفته حداقل ۹۵۰ نفر در جریان درگیری‌های تازه در ادلب جان خود را از دست داده‌اند.

توئیتر، رویترز، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG