لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

مقام‌های ارشد کره شمالی «در حال آماده‌سازی مقدمات دیدار ترامپ و کیم»


دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون
دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون

بنا به گزارش رسانه‌های دولتی کره جنوبی و ژاپن، مقام‌های ارشد و نزدیک به رهبر کره شمالی به چین و سنگاپور رفته و قرار است مذاکراتی نیز در ایالات متحده انجام دهند. سفرهایی که به‌نظر می‌رسد به دیدار احتمالی میان رئیس‌جمهوری ایالات متحده و رهبر کره شمالی در سنگاپور مربوط شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، کیم یانگ‌چال، معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی آن کشور، برای دیدار با مقام‌های آمریکایی راهی آن کشور می‌شود. او در حال حاضر در چین است و آن‌طور که خبرگزاری یون‌هاپ گزارش داده، مقصد بعدی آقای کیم نیویورک خواهد بود. به گفته یون‌هاپ به‌نظر می‌رسد سفر کیم یانگ‌چال در پاسخ به دیدارهای مایک پومپئو، رئیس وقت سی‌آی‌ای و وزیر فعلی خارجه در دولت دونالد ترامپ، صورت می‌گیرد. یکی از خبرنگاران اسوشیتدپرس کیم یانگ‌چال را در فرودگاه پکن دیده‌است. کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی، این خبرها را تائید یا رد نکرده‌است.

رویترز می‌گوید براساس تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره شمالی، کیم یانگ‌چال قادر نیست به آمریکا برود، و در نتیجه سفر احتمالی فعلی نشان می‌دهد که برخی ممنوعیت‌ها معلق شده‌است. دوم خرداد ماه یک کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل با لغو ممنوعیت سفر مقام های کره شمالی به سنگاپور موافقت کرده بود.

از طرف دیگر تلویزیون دولتی ژاپن، ان‌اچ‌کی، گزارش داده است که کیم چنگ‌سون، یکی از مشاوران اصلی رهبر کره شمالی، دوشنبه از پکن، راهی سنگاپور شده‌است. ان‌اچ‌کی می‌گوید در همین روز هیئتی از دولت آمریکا، از جمله معاون عملیاتی ستاد کارکنان کاخ سفید، از ژاپن به سنگاپور سفر کرده‌است.

طی چند روز گذشته و به‌طور مشخص از آغاز هفته میلادی جاری، گزارش‌ها و اظهاراتی منتشر شده که بار دیگر احتمال دیدار برنامه‌ریزی‌شده در سنگاپور میان دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون را افزایش داده‌است. دیدار اولیه قرار بود روز ۲۲ خرداد در سنگاپور انجام شود، اما پس از رد و بدل شدن برخی اظهارات و انتقادها میان مقام‌های ارشد دو کشور، آقای ترامپ آن را به‌حال تعلیق درآورد. هنوز به‌طور رسمی مشخص نیست این دیدار حتما برگزار خواهد شد و آیا تاریخ آن نیز همانی خواهد بود که پیش‌تر اعلام شده بود.

صبح سه‌شنبه هشتم خرداد ماه، هیئت‌های واشینگتن و پیونگ‌یانگ، گفت‌وگوهایی را که از دو روز پیش آغاز کرده بودند، ادامه داده‌اند. خبرگزاری دولتی کره جنوبی گفته، طرف‌ها ایده‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند و قرار شده بود روز سه‌شنبه، «پس از استراحت یک روزه»، وارد جزئیات شوند.

به‌نظر می‌رسد یکی از اختلافات اصلی مربوط به رویکرد طرف‌ها در مورد نحوه و چگونگی خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره باشد. دولت ایالات متحده خواستار خلع سلاح کامل، برگشت‌ناپذیر، و قابل راستی‌آزمایی کره شمالی‌ست. رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند آمریکا همچنین خواستار خارج کردن کلاهک‌های هسته‌ای از کره شمالی است. اما گزارش‌ها و اظهارات مقام‌های پیونگ‌یانگ نشان می‌دهد کره شمالی مخالف یا معترض به خلع سلاح یک‌جانبه است و خواستار پی‌گیری روند «مرحله‌به‌مرحله و هم‌زمان» است، به این معنی که توقف گام‌به‌گام برنامه هسته‌ای-نظامی آن کشور، با تعلیق و توقف تحریم‌ها همراه باشد.

بنا بر گزارش‌های ان‌اچ‌کی، یون‌هاپ، اسوشیتدپرس، رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG