لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

«افزایش» احتمال دیدار میان ترامپ و رهبر کره شمالی


از راست: کیم جونگ‌اون و دونالد ترامپ
از راست: کیم جونگ‌اون و دونالد ترامپ

در حالی‌که مقام‌های رسمی ایالات متحده و کره شمالی در حالی رایزنی و مذاکره هستند، احتمال دیدار میان رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ‌اون، بار دیگر افزایش یافته‌است.

در همین راستا، دونالد ترامپ قرار است با نخست‌وزیر ژاپن دیدار کند و انتظار می‌رود میان رهبران دو کره نیز دیدارهای بیشتری صورت گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجم خرداد گفت، او هنوز به انجام دیدار با کیم جونگ‌اون امیدوار است. دیداری که قرار بود روز ۲۲ خرداد در سنگاپور انجام شود، اما پس از رد و بدل شدن برخی اظهارات و انتقادها میان مقام‌های ارشد دو کشور، آقای ترامپ آن را به‌حال تعلیق درآورد.

با این حال اندکی نگذشت که مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، دیدار تازه‌ای انجام دادند، گزارش شد شماری از مقام‌های آمریکایی به کره شمالی رفته‌اند و خود ترامپ نیز تاکید کرد «اراده مثبت زیادی» وجود دارد.

صبح سه‌شنبه هشتم خرداد ماه، خبرگزاری دولتی کره جنوبی به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که هیئت‌های واشینگتن و پیونگ‌یانگ، قرار است مذاکرات خود را از سر گیرند. مذاکراتی که بخشی از آن در روز یک‌شنبه انجام شد، اما روز دوشنبه به‌حال تعلیق درآمد. یون‌هاپ، خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید، طرف‌ها ایده‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند و قرار شد «پس از استراحت یک روزه» وارد جزئیات شوند.

علاوه بر این دیدارها که در منطقه حائل نظامی دو کره انجام شده، مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز گفته ممکن است دیدارها و گفت‌وگوهای غیرمنتظره بیشتری با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی انجام دهد: «آنچه مهم‌تر از مابقی نشست‌های سران دو کره است، این است که ما اکنون خیلی راحت‌تر با هم تماس می‌گیریم، خیلی راحت قرار می‌گذاریم و به‌راحتی در مورد مسائل مهم گفت‌وگو می‌کنیم».

کیودو، خبرگزاری ژاپن، نیز می‌گوید قرار است پیش از هر دیدار احتمالی میان ترامپ و کیم، رئیس‌جمهوری آمریکا با شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن به گفت‌وگو بنشیند. آقای ابه گفته در جریان تماس تلفنی با ترامپ دو طرف قرار گذاشته‌اند قبل از نشست آمریکا و کره شمالی، دیدار کنند.

گزارش‌ها حاکی‌ست که دولت ژاپن، در مقایسه با دولت کره جنوبی موضع تندتری در قبال کره شمالی و مذاکرات با آن کشور دارد.

دولت ایالات متحده خواستار خلع سلاح کامل، برگشت‌ناپذیر، و قابل راستی‌آزمایی کره شمالی‌ست. آن‌طور که برخی رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند این خلع سلاح باید شامل خارج کردن کلاهک‌های هسته‌ای از کره شمالی شود. اما در حال حاضر پیونگ‌یانگ مخالف خلع سلاح یک‌جانبه است و خواستار پی‌گیری روند «مرحله‌به‌مرحله و هم‌زمان» است؛ به این معنی که توقف گام‌به‌گام برنامه هسته‌ای-نظامی آن کشور، با تعلیق و توقف تحریم‌ها همراه باشد.

با استفاده از رویترز، یون‌هاپ، اسوشیتدپرس، کیودو|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG