لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

کاخ سفید: دستور ترامپ برای دعوت پوتین به واشینگتن


سارا سندرز٬ سخنگوی کاخ سفید
سارا سندرز٬ سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید می‌گوید رئيس جمهور آمریکا به مقامات این کشور گفته است تا رئیس جمهور روسیه را به ایالات متحده دعوت کنند.

سارا سندرز٬ سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه٬ ۲۸ تیرماه٬ در صفحه توییتر خود نوشت که دونالد ترامپ از جان بولتون٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواسته است تا ولادیمیر پوتین را برای پاییز به واشینگتن دعوت کند و افزود که گفت وگوها در این خصوص در جریان است.

خانم سندرز تاکید کرد که در جریان دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند٬ رئیس جمهور آمریکا با تدوام مذاکرات کاری با روسیه موافقت کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز روز پنجشنبه در توییتی نشست هلسینکی را «موفقیت بزرگی» دانست و تاکید کرد که مشتاق دیدار بعدی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است تا مباحث مطرح شده در هلسینکی را پیگیری کند.

در جریان دیدار در هلسینکی٬ به گفته آقای ترامپ٬ طرفین درباره مواردی چون توقف تروریسم٬ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و حملات سایبری با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

همچنین در این دیدار ولادیمیر پوتین پیشنهاد داد که در خصوص پرونده اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، بازرسان آمریکایی به مسکو بروند و در تحقیقاتی از متهمان این پرونده حضور داشته باشند. مسکو همچنین خواهان بازجویی از مایکل مک‌فال٬ سفیر سابق آمریکا در روسیه در ارتباط با یک پرونده قضایی در روسیه شده بود.

با این حال خانم سندرز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن «صادقانه» خواندن این پیشنهاد آقای پوتین٬ گفت آقای ترامپ با آن مخالف است.

خانم سندرز در ادامه ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور روسیه بگذارد ۱۲ شهروند روسی که از سوی مقامات قضایی آمریکا به مداخله در انتخابات آمریکا متهم شده‌اند٬ برای رسیدگی به اتهاماتشان به آمریکا بیایند.

اندکی پس از اعلام مخالفت آقای ترامپ با درخواست مسکو برای بازجویی از مایک مک‌فال٬ سنای آمریکا نیز به اتفاق آرا لایحه‌ای را به تصویب رساند و به دونالد ترامپ هشدار داد که اجازه ندهد از دیپلمات‌ها و مقام‌های آمریکایی بازجویی کند.

این لایحه که الزام آور به شمار نمی‌آید٬ با رای ۹۸ بر صفر به تصویب رسید.

ساعاتی پیش از تصویب این لایحه سناتور چاک شومر که به همراه رابرت منندز و برایان شَتز این لایحه را تنظیم کرده بودند در توییترش٬ در حمایت از آقای مک‌فال نوشت: «هیچ رئیس جمهوری نباید قدرت این را داشته باشد که شهروندان آمریکایی را کادوپیچ کند و برای دشمنانمان بفرستد٬ چه برسد به این که این شهروندان سفرای سابقمان باشند.»

مک‌فال که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ سفیر آمریکا در روسیه بود٬ از منتقدان جدی آقای پوتین و وضعیت حقوق بشر روسیه است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد٬ واشینگتن پست٬ توییتر و رادیو فردا؛ د.آ
XS
SM
MD
LG