لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

مقام‌های آمریکایی: ترامپ گزینه خروج از برجام را مطرح نمی‌کند


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی امروز خود به شدت به سیاست‌های ایران در خاورمیانه خواهد تاخت، اما گزینه خروج واشینگتن از توافقنامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی را مطرح نخواهد کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این مقام‌های آمریکایی که نام آنها افشا نشده، گفته‌اند ترامپ در سخنرانی خود توافقنامه برجام را مطابق با منافع امنیت ملی آمریکا معرفی نمی‌کند و می‌گوید که تهران با انجام آزمایش‌های موشکی بالیستیک و دخالت در مناقشات منطقه‌ای، «روح» این توافقنامه را نقض می‌کند.

با این حال به گفته این مقام‌های آمریکایی، ترامپ دربارهٔ اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و موضوع نقض فنی توافقنامه برجام از سوی جمهوری اسلامی، صحبتی مطرح نخواهد کرد.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا به پیوندید

در عوض، آن‌طور که آنها گفته‌اند رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواهد خواست با تصویب قوانین جدید، الزامات سخت‌گیرانه‌تری را برای تهران به منظور ادامه وضعیت رفع تحریم، در نظر بگیرند.

در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ در قبال برجام، مقام‌های آمریکایی نیز از آنچه نقش «مخرب» ایران در منطقه می‌دانند، به شدت انتقاد کرده‌اند.

از جمله رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته که ایران نمونه یک «خلافت اسلامی» تحت کنترل یک آیت‌الله و گارد ویژه‌اش است.

جمهوری اسلامی ایران اتهام مخرب بودن نقشش در منطقه را رد می‌کند و اتهام‌های مشابهی را به ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌زند.

رویترز می‌گوید، شماری از مقام‌های آمریکایی و اروپایی هشدار داده‌اند اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط دونالد ترامپ، باعث خواهد شد آمریکا در این خصوص در عرصه بین‌المللی در انزوا قرار گیرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران به عنوان یکی از «بدترین توافق‌ها» یاد کرده که «مایه شرمساری» آمریکا است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین روز گذشته گفت، آمریکا هیچ‌چیزی در قبال توافق اتمی به‌دست نیاورده‌است.

درصورتی که دولت آمریکا در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره این کشور ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص تحریم های ایران تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG