لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

ترامپ: الگوی لیبی درباره کره شمالی اجرا نخواهد شد


جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که خلع سلاح هسته‌ای لیبی الگوی کره شمالی خواهد بود.
جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که خلع سلاح هسته‌ای لیبی الگوی کره شمالی خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد به رهبر کره شمالی اطمینان دهد که در صورت خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ، وی همچنان در قدرت باقی خواهد ماند و الگوی لیبی و معمر قذافی درباره کره شمالی اجرا نخواهد شد.

اظهارات آقای ترامپ روز پنج‌شنبه در شرایطی بیان شده است که کره شمالی تهدید به لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی کرده است تا آینده دیداری که می‌تواند تاریخی باشد در هاله‌ای از ابهام فرو رود.

رئیس جمهور آمریکا که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد که اگر این دیدار موفقیت‌آمیز باشد، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی «از حمایت‌هایی برخوردار خواهد شد که وی را بسیار قدرتمند می‌سازد».

دونالد ترامپ افزود: «او در کشورش خواهد ماند و کشورش را اداره می‌کند. کشورش ثروتمند خواهد شد.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آخرین تحولات در روابط واشینگتن و پیونگ‌یانگ می‌نویسد که سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مقایسه‌ای که او میان کره شمالی و لیبی کرده است، باعث ترس و نگرانی مقامات کره شمالی شده. آقای بولتون گفته بود که خلع سلاح هسته‌ای لیبی، الگویی برای رویکرد آمریکا در قبال کره شمالی خواهد بود.

معمر قذافی رهبر پیشین لیبی در سال ۲۰۰۳ به حذف برنامه هسته‌ای این کشور و نابودی سلاح‌های شیمیایی آن تن داد تا در ازای آن تحریم‌ها علیه لیبی لغو شود. کمتر یک دهه بعد از این رخداد، قذافی در پی قیام مردم لیبی و با دخالت سازمان پیمان آتلانیتک شمالی،ناتو سرنگون و در نهایت کشته شد.

دونالد ترامپ گفت: «الگوی لیبی به هیچ وجه الگویی نیست که ما درباره کره شمالی در نظر داریم. اگر شما به الگوی قذافی نگاه کنید، این الگو نابودی کامل بود. ما به آن کشور رفتیم که بزنیمش.‎»

وی سپس به پیونگ‌یانگ هشدار داد که اکنون اگر توافقی صورت نگیرد، به احتمال زیاد همین الگو تکرار خواهد شد، «اما اگر بتوانیم به توافقی دست پیدا کنیم، فکر کنم کیم جونگ اون خیلی، خیلی راضی شود.»

رئیس جمهور آمریکا در نهایت عنوان کرد که هنوز اتفاقی در برنامه دیدار وی با رهبر کره شمالی نیفتاده به طوری که همچنان مذاکرات درباره مکان این ملاقات و چگونگی آن ادامه دارد.

دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی برای روز ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG