لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

آمریکا: آماده گفت‌وگو با کره شمالی در یک وقت مناسب هستیم


دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده در مکالمه‌ای تلفنی با «مون جا این» رییس جمهوری کره جنوبی گفته که آمریکا حاضر به گفت‌وگو با کره شمالی، «در وقت مقتضی و تحت شرایط مناسب» است.

کاخ سفید روز چهارشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی رییس جمهوری آمریکا با رییس جمهوری کره جنوبی، این خبر را اعلام کرد.

«مون جا این» در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، آخرین وضعیت از گفت‌وگو میان کره شمالی و جنوبی را که روز سه‌شنبه انجام شد، به رییس جمهوری آمریکا منتقل کرد.

گفت‌وگوی روز سه شنبه میان هیات‌های کره شمالی و جنوبی، نخستین دور دیدار میان دو کره در دو سال گذشته به حساب می‌آید.

آقای ترامپ در جریان دیدار با اعضای کابینه دولت خود و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد جزییات بیشتر از احتمال مذاکره با کره شمالی گفته است: «کسی نمی‌داند این مسیر به کجا می رود.»

رییس جمهوری آمریکا افزوده است: «امیدواریم به موفقیتی برای جهان تبدیل شود و نه فقط برای کشور ما. در خلال هفته‌ها و ماه‌های پیش روی، خواهیم دید که چه خواهد شد.»

کره شمالی در سال گذشته میلادی و به دلیل انجام آزمایش های موشکی، از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم شد.

گفت‌وگوی میان دو کره، روز سه‌شنبه و در روستای «پان مون جوم» در مرز میان دو کره انجام شد. گزارش‌ها حاکی است دو طرف در این دیدار توافق کردند که خطی اضطراری برای تماس میان رهبران نظامی دو کشور راه اندازی شود.

همچنین توافق شد کره شمالی، هیاتی را برای حضور در مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی اعزام کند.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، با افزایش آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ و افزایش کشمکش‌های لفظی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به‌طور قابل‌توجهی تشدید شده‌است.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در پیام سال نوی میلادی خود مسئله مذاکرات و کاهش تنش‌ها میان دو کره را مطرح کرد. پس از آن نیز سئول و پیونگ‌یانگ رسما موافقت خود را برای انجام مذاکرات، علام کردند.

بر اساس گزارش هایی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آلمان؛ ک.ت/ا.ع
XS
SM
MD
LG