لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

دادگاه استیناف رای به اجرای بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی ترامپ داد


فرودگاه بین‌المللی واشینگتن
فرودگاه بین‌المللی واشینگتن

دادگاه استینافی در ایالات متحده روز دوشنبه ۲۲ آبان، رای به اجرای بخش‌هایی از تازه‌ترین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، داده‌است؛ تا زمانی‌که درخواست تجدید نظر دولت به‌طور کامل بررسی شود.

یک قاضی فدرال ایالت هاوایی آمریکا ۲۵ مهرماه حکم به تعلیق سومین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده داده بود. وزارت دادگستری آمریکا نیز همان موقع اعلام کرد علیه این حکم فرجام خواهد خواست. ←​بیشتر بخوانید

بر پایه فرمان تازه‌ای که ترامپ در ۲۳ سپتامبر صادر کرده بود شهروندان هشت کشور ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی و همچنین برخی از مقام‌های دولت ونزوئلا از ورود به خاک آمریکا منع شده بودند. ←​بیشتر بخوانید

یک قاضی فدرال در ایالت مریلند نیز حکم به تعلیق بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی داده بود. ایالت هاوایی در شکایت خود، اعتراضی به به ممنوعیت ورود شهروندان کره شمالی و مقام‌های دولت ونزوئلا نکرده بود.

شعبه نهم دادگاه استیناف فدرال در حکم روز دوشنبه خود اعلام کرده شهروندان ایران و پنج کشور عمدتا مسلمان دیگر در صورتی‌که «روابط اصیل» با فرد یا نهادی در آمریکا داشته باشند، امکان دریافت روادید ورود به ایالات متحده را خواهند داشت و کسانی که واجد چنین شرایطی نیستد، روادید نمی‌گیرند.

سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده در واکنش به رای دادگاه استیناف گفته این وزارت‌خانه در حال بررسی آن است و فرمان بر اساس رای صادر شده اجرایی می‌شود.

حکمی که دادگاه تجدیدنظر صادر کرده، بازتاب‌دهنده همان تصمیمی‌ست که دیوان عالی در ماه تیر ارائه کرده بود، و بر پایه آن فرمان پیشین ترامپ به‌طور محدود، اجرایی شد. در حکم دیوان عالی گفته شد فرمان ممنوعیت ورود اتباع شش کشور به ایالات متحده «در مورد اتباع خارجی که هیچ رابطه‌ اصیلی با فرد یا موسسه‌ای در ایالات متحده ندارند» به اجرا در می‌آید.

بنا بر تفسیری که دولت آمریکا پس از حکم دیوان عالی، برای مراکز دیپلماتیک ارسال کرد، آن‌دسته از شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان می‌توانند درخواست روادید آمریکا بکنند، که دارای روابط خانوادگی بسیار نزدیک در آمریکا باشند: شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر و نامزد.

دیوان عالی ایالات متحده، در نشست ۲۸ تیر ماه گفت پدر بزرگ و مادر بزرگ، و «دیگر خویشان و اقوام» نیز شامل «روابط واجد شرایط» شوند. ←​بیشتر بخوانید

در فرمان سوم ترامپ در مورد ایران، همچنین گفته شده شهروندانی که روادید دانشجویی و روادید مبادله «جی» دارند، پس از بررسی خیلی دقیق، اجازه ورود داشته باشند. در زمان فرمان دوم ترامپ هم افرادی که دارای رابطه کاری معتبر با طرف یا طرف‌هایی در آمریکا بودند، واجد شرایط صدور روادید می‌شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس در رای روز دوشنبه شعبه نهم دادگاه استیناف گفته شده «اقوام و خویشان نزدیک»، از جمله پدر بزرگ و مادر بزرگ، نوه‌ها، برادران و خواهران دو همسر، عمه، خالی، دایی، عمو و فرزندان آن‌ها، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها، را در بر می‌گیرد. در نتیجه آن‌ها هم نباید شامل مقررات عدم صدرو روادید شوند.

دولت ایالات متحده می‌گوید فرمان‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری آن کشور با هدف ایجاد امنیت بیشتر در خاک آمریکا صورت می‌گیرد. منتقدان می‌گویند این فرمان‌ها به طور مشخصی شهروندان کشورهای مسلمان را هدف قرار داده‌است و روح آن با قانون اساسی آمریکا در تضاد است.

XS
SM
MD
LG