لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

احضار یک کارمند دیگر کنسولگری آمریکا به دادستانی استانبول


روز یکشنبه واشینگتن و آنکارا یکی پس از دیگری اعلام کردند بررسی و صدور روادید برای شهروندان دیگری را معلق و محدود می‌کنند.
روز یکشنبه واشینگتن و آنکارا یکی پس از دیگری اعلام کردند بررسی و صدور روادید برای شهروندان دیگری را معلق و محدود می‌کنند.

گزارش ها حاکی است که مقام های دولت ترکیه روز دوشنبه ۱۷ مهرماه یک کارمند یک کارمند دیگر کنسولگری آمریکا را برای بازجویی احضار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی، این کارمند کنسولگری در ارتباط با کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه به دادستانی استانبول احضار شده است.

خبرگزاری آناتولی می گوید، این کارمند کنسولگری آمریکا پس از بازداشت و بازجویی زن و دخترش در شهر آماسیا در سواحل دریای سیاه احضار شده است.

این گزارش مشخص نکرده است که آیا این کارمند کنسولگری آمریکا مورد بازجویی قرار گرفته است یا نه.

با این حال آناتولی می گوید، زن و دختر این کارمند کنسولگری آمریکا به دلیل ارتباط با شبکه فتح الله گولن، روحانی ترک که در آمریکا زندگی می کند، بازداشت شده اند.

این گزارش اصافه کرده است، این مادر و دختر برای تشریفات قضایی به استانبول منتقل شده اند.

آناتولی نوشته است: کارمند کنسولگری آمریکا به نام «ن.م.ج» که مصونیت دیپلماتیک ندارد، به دنبال بازجویی از همسر و فرزندش و برای ادای شهادت به دفتر دادستانی احضار شده است.

هفته گذشته متین توپوز، یکی از کارکنان محلی کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با فتح الله گولن بازداشت شد. این بازداشت به تنش تازه ای در روابط آمریکا و ترکیه منجر شد و روز یکشنبه واشینگتن و آنکارا یکی پس از دیگری اعلام کردند بررسی و صدور روادید برای شهروندان دیگری را معلق و محدود می‌کنند.

دادستانی ترکیه می گوید، اظهارات امین توپوز در بازجویی به بازداشت این مادر و دختر در شهر آماسیا منجر شد.

حکومت ترکیه، فتح الله گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام سال گذشته می‌داند و جنبش برآمده از تفکرات این خطیب را نیز «گروه تروریستی» توصیف می‌کند.

ترکیه در تلاش برای استرداد گولن از آمریکا بوده‌است. گولن هرگونه ارتباط میان خود و کودتای سال گذشته در ترکیه را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG