لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

تاکید بر «اتحاد راهبردی» و «ثبات در منطقه» در گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ


عکسی از دیدار ترامپ و اردوغان در ماه مه در واشینگتن
عکسی از دیدار ترامپ و اردوغان در ماه مه در واشینگتن

روسای جمهوری ترکیه و ایالات متحده، اندکی پس از صدور کیفرخواست دادستانی آمریکا علیه مقام‌های پیشین دولت رجب طیب اردوغان، و انتقاد اردوغان از آن، گفت‌وگوی تلفنی کرده و بر اتحاد راهبردی و کمک به ایجاد ثبات در منطقه تاکید کرده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی در ۱۸ شهریور ماه، قرار گذاشتند تا در جریان اجلاس همگانی سران ملل متحد در نیویورک، در روزهای پیش‌رو، دیداری خصوصی داشته باشند.

روسای جمهوری ایالات متحده و ترکیه در اردیبهشت ماه گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند؛ گفت‌وگوی تلفنی اخیر در حالی انجام شده که تنها چند روز از صدور کیفرخواست دادستانی آمریکا برای مقام‌های ارشد پیشین در دولت اردوغان می‌گذرد.

دادستانی آمریکا در ۱۵ شهریور ماه در ارتباط با آنچه کمک‌های پنهانی به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها عنوان می‌شود، کیفرخواستی را علیه چند تن از مقام‌های ارشد پیشین در دولت ترکیه، از جمله وزیر پیشین اقتصاد و رئیس کل پیشین بانک دولتی «هالک» صادر کرد.

آقای اردوغان در واکنش به اتهام‌های رسمی وارد شده، هدف از طرح آن‌ها را «سیاسی» توصیف کرده و گفته: آمریکا باید در این زمینه تجدید نظر کند.

کیفرخواست تازه بخشی از پرونده علیه رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ترکیه‌ای است که سال پیش بازداشت شد و اکنون در انتظار آغاز محاکمه خود به‌سر می‌برد.

موضوع اتهام‌ها علیه مقام‌های ترک و انتقادات چندباره اردوغان پیرامون پرونده رضا ضراب تنها مورد اختلافات میان دو کشور نیست؛ رویکرد متفاوت آنکارا و واشینگتن بر سر حمایت ایالات متحده از شبه‌نظامیان کـرد سوریه، در گروه «یگان‌های مدافع خلق» نیز از دیگر اختلافات آشکار طرف‌ها به‌شمار می‌رود. ترکیه این گروه را «تروریستی» می‌داند. ایالات متحده در یکی از مهم‌ترین نبردها در سوریه، برای آزادسازی شهر اصلی در تصرف داعش، به تجهیز و حمایت از شبه‌نظامیان کـرد ادامه داده است.

در بیانیه منتشرشده از سوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، در مورد تماس تلفنی اخیر میان آقایان اردوغان و ترامپ آمده است که دو طرف «با تاکید بر رابطه راهبردی میان ترکیه و ایالات متحده، بر اهمیت ادامه همکاری‌ها برای استحکام بخشیدن بیشتر به روابط و افزایش ثبات در منطقه، گفت‌وگو کرده‌اند».

موضوع دیگری که در هفته‌های اخیر بازتاب فراوانی پیدا کرده، جریان درگیری‌ها در واشینگتن، در زمان دیدار پیشین آقای اردوغان است. دادستانی ایالات متحده در هفته نخست شهریور برای ۱۵ تن از محافظان همراه اردوغان در آن سفر کیفرخواست صادر کرد.

در اردیبهشت‌ماه گذشته، در جریان سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا، یک درگیری در برابر سفارت ترکیه در واشینگتن رخ داد. در آن درگیری ۱۱ نفر زخمی شدند، محافظان و مقام‌های امنیتی رئیس‌جمهوری ترکیه متهم به حمله به معترضان شدند و پلیس واشینگتن آن را «حمله‌ای خشونت‌بار به اعتراضی مسالمت‌آمیز» توصیف کرد. سفارت ترکیه، «حزب کارگران کردستان» آن کشور را مسئول خشونت‌ها و درگیری‌ها معرفی کرده‌است.

جمعه گذشته دو مقام ارشد از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به وزیر خارجه کشور خود خواستار «هشدار دادن» به رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد وقوع هرگونه درگیری و خشونت، در زمان سفرش به نیویورک شدند.

XS
SM
MD
LG