لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

ترکیه در مرز با کردستان عراق مانور نظامی برگزار کرد


تانک‌های ترکیه در رزمایش این کشور در گذرگاه مرزی خابور در مرز اقلیم کردستان عراق. دوشنبه ۲۷ شهریور (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷).
تانک‌های ترکیه در رزمایش این کشور در گذرگاه مرزی خابور در مرز اقلیم کردستان عراق. دوشنبه ۲۷ شهریور (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷).

ارتش ترکیه از آغاز رزمایش این کشور در نزدیکی مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۲۷ شهریور) با اعلام این خبر نوشت که این رزمایش، یک هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق که ترکیه خواستار لغو آن است، برگزار می‌شود.

این گزارش از تحرک حدود ۱۰۰ وسیله نقلیه نظامی که بیشتر آنها تانک هستند، در نزدیکی مرزهای شمالی عراق و در مرز سیلوپی - خابور که مهم‌ترین دروازه مرزی ترکیه با اقلیم کردستان عراق است، خبر داده‌است.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر را موضوعی مربوط به امنیت ملی ترکیه نامیده و هشدار داده که آنکارا نسبت به آن پاسخ خواهد داد.

ترکیه، ایالات متحده آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی، از مقام‌های اقلیم خودمختار کردستان خواسته‌اند این همه‌پرسی را لغو کنند.

آنها هشدار داده‌اند که این همه‌پرسی علاوه بر ایجاد تنش جدید در منطقه، می‌تواند تمرکز بر مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه را نیز منحرف کند.

ترکیه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دارای قوم کرد، نگران است که نتیجه این همه‌پرسی، انگیزه‌های جدایی‌طلبی در میان کردهای آن کشور را تقویت کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز قرار است این هفته با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نیویورک دیدار کرده و دربارهٔ این رفراندوم گفت‌وگو کند.

دادگاه عالی فدرال عراق روز دوشنبه ۲۷ شهریور دستور برای به تعویق افتادن همه‌پرسی کردستان عراق را صادر کرد.

ایران نیز ضمن مخالفت با برگزاری این همه‌پرسی در کردستان عراق، اعلام کرده که استقلال این اقلیم از عراق، «به طور قطع آثار ضدامنیتی برای منطقه، عراق به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تهدید کرده که جدایی اقلیم کردستان از عراق به معنای «پایان یافتن» تمام توافق‌های نظامی و امنیتی دو طرفه و همچنین «مسدود شدن همه گذرگاه‌های مرزی» ایران با این اقلیم است.

وی افزوده که در صورت جدایی اقلیم کردستان عراق، ایران «در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت» گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در این اقلیم «به صورت جدی تجدید نظر می‌کند و با شیوه‌های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی، پیامدهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بر منطقه را «منفی و خطرناک» توصیف کرده و خواستار هماهنگی بین کشورهای همسایه در مخالفت با آنچه که «طرح‌های تجزیه‌طلبانه» خواندند، شده بودند.

XS
SM
MD
LG