لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

آمریکا یک شبکه گسترده بین‌المللی را در ارتباط با پتروشیمی ایران تحریم کرد


بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این شبکه شامل ۳۹ شرکت با ایجاد «بانکداری سایه» توانسته است سالانه «ده‌ها میلیارد دلار» برای جمهوری اسلامی درآمدزایی کند
بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این شبکه شامل ۳۹ شرکت با ایجاد «بانکداری سایه» توانسته است سالانه «ده‌ها میلیارد دلار» برای جمهوری اسلامی درآمدزایی کند

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد یک شبکه بین‌المللی شامل ۳۹ شرکت را به اتهام مشارکت در ایجاد یک شبکه گسترده «بانکداری سایه» و کمک به حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌ها به فهرست سیاه خود افزوده است.

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) روز پنجشنبه ۱۸ اسفند منتشر کرد، این شبکه غیرقانونی با شرکت‌های تحریم‌شده پتروشیمی ایران، از جمله شرکت بازاریابی صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت «ترلیانس» هنگ‌کنگ، همکاری داشته است.

این بیانیه مطبوعاتی می‌افزاید که همکاری شرکت‌های یاد شده و جمهوری اسلامی بر ایجاد دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی و فعالیت‌های پنهانی در ارتباط با تجارت پتروشیمی ایران متمرکز بوده است؛ به‌طوری این شبکه توانسته سالانه «ده‌ها میلیارد دلار» برای حکومت ایران درآمدزایی کند.

بنابر اعلام خزانه‌داری، صرافی‌های وابسته به جمهوری اسلامی با تأسیس شرکت‌هایی در خارج از ایران، امکان تجارت پتروشیمی با مشتریان خارجی و نقل و انتقالات مالی را فراهم کرده‌اند.

صادرات پتروشیمی بعد از نفت خام، مهم‌ترین منبع درآمد صادراتی جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، تصریح کرد که حکومت ایران «از طریق ایجاد شبکه‌های پیچیده فرار از تحریم و با مشارکت خریداران خارجی، صرافی‌ها و ده‌ها شرکت پیشرو سعی در نقض تحریم‌های پتروشیمی و ادامه تجارت خارجی دارد».

این مقام خزانه‌داری با اشاره به تحریم‌های روز پنجشنبه افزود: «اقدام امروز نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها و توانایی ما برای اخلال در شبکه‌های مالی خارجی ایران است که از آنها برای پولشویی استفاده می‌کند.»

جزئیات گزارش منتشر شده در وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد ۳۹ شرکت عضو شبکه نقض تحریم‌ها و پولشویی جمهوری اسلامی در هنگ‌کنگ، سنگاپور و امارات فعال بوده و با صرافی‌های داخل ایران و امارات نقل و انتقالات مالی را ترتیب می‌داده‌اند.

این گزارش به صرافی «کامبیز نبی‌زاده و شرکا» در ایران و صرافی «باوي للتجارة العامة» در امارات اشاره کرده که نقش اساسی در نقل و انتقالات مالی داشته‌اند.

بخش اعظمی از شرکت‌های تحریم شده در روز پنجشنبه در هنگ‌کنگ مستقر هستند.

دولت آمریکا پیشتر نیز شرکت‌های «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و «ترلیانس» را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده بود و تا کنون ده‌ها شرکت خارجی را به خاطر همکاری با آن‌ها، به فهرست تحریمی‌ها افزوده است.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ده‌ها شرکت پتروشیمی ایران را به اتهام تأمین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول تحریم کرده بود.

با استفاده از وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و گزارش‌های رادیو فردا/ د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG