لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

اوکراین: همه‌پرسی برای الحاق مناطق اشغالی به روسیه، احتمال مذاکره را از بین می‌برد


روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز با همین شیوه برگزاری رفراندوم، شبه‌جزیرۀ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد
روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز با همین شیوه برگزاری رفراندوم، شبه‌جزیرۀ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین هشدار داد، برگزاری همه‌پرسی درباره الحاق مناطق اشغالی این کشور به خاک روسیه، هرگونه احتمال مذاکره با مسکو را از بین می‌برد.

سرگی نیکیفوروف، سه‌شنبه ۲۹ شهریور گفت که «بدون برگزاری چنین همه‌پرسی‌هایی هنوز احتمال کوچکی برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد. ولی در صورت برگزاری همه‌پرسی هیچ احتمالی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.»

اظهارات سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین واکنشی به اظهار نظرهای اخیر مقامات دست‌نشانده روسیه در چهار ناحیه اشغال شده از خاک اوکراین است که از برگزاری یک همه‌پرسی برای الحاق به روسیه در هفته آینده خبر دادند.

میخایلو پودولیاک، یکی از مشاوران ارشد رییس جمهوری اوکراین نیز در توئیتی نوشت برگزاری همه‌پرسی باید با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه و ارسال تسلیحات دوربرتر به اوکراین مواجه شود.

آندری یرماک، رییس دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم گفته که این کشور به الحاق این مناطق واکنش قاطعی نشان خواهد داد.

او افزود: «اوکراین مسئله روسیه را حل خواهد کرد و این تهدید فقط با قدرت نظامی از بین خواهد رفت.»

مقامات دست نشانده روسیه در مناطق اشغالی اوکراین از جمله استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا روز سه‌شنبه اعلام کردند همه‌پرسی برای الحاق این مناطق به خاک روسیه از روز جمعه این هفته تا سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

بخش اعظم این مناطق در اولین مرحله تهاجم نظامی روسیه اشغال شدند، ولی ارتش اوکراین در هفته‌های اخیر ضد حمله‌های خود برای بازپس‌گیری این مناطق را آغاز کرده است.

رهبر جدایی‌طلبان در لوهانسک گفت قانونگذاران طرفدار مسکو در این منطقه، برگزاری همه‌پرسی بین روزهای جمعه تا سه‌شنبه آینده را تائید کرده‌اند.

ساعاتی بعد، رهبران جدایی‌طلبان در استان دونتسک نیز برگزاری همه‌پرسی در همین روزها را اعلام کردند.

بخش گسترده‌ای از ناحیه صنعتی دونباس، شامل دو استان دونتسک و لوهانسک از سال ۲۰۱۴ در کنترل شورشیان طرفدار روسیه بوده است.

مقامات اداره محلی دست‌نشانده روسیه دراستان خرسون واقع درجنوب اوکراین نیز گفتند که همه‌پرسی مشابهی در مورد الحاق این منطقه به روسیه بین روزهای جمعه تا سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

ولادیمیر سالدو، رییس این تشکیلات محلی گفت:«مطمئن هستم که الحاق ناحیه خرسون به خاک روسیه علاوه بر امنیت منطقه عدالت تاریخی را نیز احیا خواهد کرد.»

دمیتری مدودف، رییس جمهوری و نخست وزیر سابق روسیه که اکنون عضو دوما است، ساعاتی قبل از اظهار‌نظرهای مقامات دست‌نشانده روسیه در مناطق اشغالی اوکراین گفت: «دست اندازی به قلمرو روسیه جرم است و اگر روی دهد به ما اجازه می دهد که با تمام قوا از خود دفاع کنیم.»

او افزود که تصمیم‌گیری در مورد الحاق این مناطق به خاک روسیه طبق قانون الزام‌آور خواهد شد و در آینده هیچ رهبری در روسیه نمی‌تواند آن را فسخ کند.

استفاده از عبارت «دست‌اندازی» به قلمرو روسیه نشان می‌دهد که از نگاه آقای مدودف این مناطق هیچگاه بخشی از خاک اوکراین محسوب نمی‌شدند.

در واکنش، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک نشست خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزاری این همه‌پرسی‌ها را «دروغین» توصیف کرد و افزود:«کاملا مشخص است که نتایج این رای‌گیری‌های ساختگی هیچگاه مورد قبول جامعه بین‌المللی قرار نخواهد گرفت.»

برخی از کارشناسان معتقدند که برگزاری این همه‌پرسی‌ها نشانه ضعف ارتش روسیه در برابر ضد حملات اخیر ارتش اوکراین است و کاخ کرملین با الحاق این مناطق، تلاش می‌کند طرف مقابل را تهدید کند که هرگونه حمله‌ای به این مناطق با واکنش شدید روسیه از جمله تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای روبرو خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، صبح روز سه‌شنبه در جریان دیدار با سفرای جدید چند کشور خارجی گفت روسیه به حرکت در مسیر «مستقلی» که در پیش گرفته، ادامه می‌دهد.

او در ملاقاتی با مدیران صنایع نظامی روسیه نیز از آنها خواست «هر چه سریع‌تر مشکلات مربوط به خودکفایی و تولید تمامی قطعات در داخل کشور» را حل کنند.

XS
SM
MD
LG