لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

سازمان ملل: امسال ۱۶۰۰ نفر هنگام عبور از مدیترانه جان باخته‌اند


 سازمان ملل متحد می‌گوید، عبور مهاجرین و پناهجویان از دریای مدیترانه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
سازمان ملل متحد می‌گوید، عبور مهاجرین و پناهجویان از دریای مدیترانه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت با وجودیکه تعداد مهاجران و پناهجویانی که با عبور از دریای مدیترانه به اروپا می آیند به شدت کاهش یافته احتمال مرگ در طول این سفر خطرناک افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش جدید خود اعلام کرد بین ماههای ژانویه و ژوئیه بیش از ۵۸ هزار مهاجر و پناهجو با عبور از دریای مدیترانه به اروپا رسیده اند که به نسبت همین دوره در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۱ درصد کمتر است.

براساس این گزارش تعداد افرادی که از مسیر بسیار خطرناک مدیترانه مرکزی به ایتالیا آمده اند در هفت ماه سال جاری به حدود ۱۸ هزار نفر کاهش یافته درصورتی که این رقم در دوره مشابه سال قبل بیش از ۹۵ هزار نفر بود.

اما این نهاد هشدار می دهد که عبور از مدیترانه خطرناک تر شده و درصد افرادی که هنگام طی این مسیر جان خود را از دست می دهند به شدت افزایش یافته است.

طی ۷ ماه اول سال جاری میلادی حدود هزار و ۶۰۰ نفر در این سفر خطرناک کشته شده اند. از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ نفر در مسیر مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده اند که حدود نصف قربانیان سال گذشته است درصورتی که تعداد مهاجرانی که به ایتالیا آمدند پنج برابر امسال بود.

به این ترتیب از هر ۱۸ نفری که از طریق مسیر مدیترانه مرکزی قصد رسیدن به اروپا را دارد یک نفر کشته می شود. در حالیکه رقم قربانیان در دوره مشابه سال گذشته یک نفر از ۴۲ نفری بود که این مسیر را طی کرده اند.

پاسکال مورئا مسئول عملیات آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد در اروپا در بیانیه‌ای گفت :«این گزارش باری دیگر تاکید می کند که دریای مدیترانه یکی از مرگبار‌ترین مسیرهای دریایی است. با توجه به کاهش چشمگیر تعداد افرادی که به سواحل اروپا می رسند این وضعیت نه سنجش توانایی اروپا برای مدیریت مهاجران بلکه سنجش انسان دوستی لازم برای نجات جان این افراد است.»

رویترز می افزاید، با وجود کاهش چشمگیر در ورود مهاجران اروپا در زمینه مهاجرت با یک بحران سیاسی گسترده روبرو است.

دولت پوپولیست ایتالیا اعلام کرده است، مهاجرانی را که در آبهای لیبی نجات می یابند نمی پذیرد و همراه با مالت بارها بنادر خود را به روی کشتی‌های سازمان‌های امداد و بشردوست که برای کمک به مهاجران در آبهای منطقه تردد می کنند بسته است.

اسپانیا تاکنون چندین کشتی موسسات خیریه و امدادرسان را که ایتالیا به آنها اجازه ورود نداده بود پذیرفته است. طبق آمارهای آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد تعداد مهاجرانی که طی هفت ماه اول سال جاری وارد اسپانیا شده اند به نسبت دوره مشابه در سال قبل دو برابر شده و از مرز ۲۷ هزار نفر عبور کرده است.

گزارش جدید آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد درست سه سال پس از انتشار تصاویر پیکر بی‌جان آلان کردی پسربچه خردسال سوری در سواحل ترکیه انتشار یافت که خطرهای سفر مهاجران و پناهجویان به سوی اروپا را برجسته کرد.

خالد حسینی نویسنده افغان و سفیر حسن نیت آژانس پناهندگی سازمان ملل هشدار داد که اروپا از درس‌های تکان دهنده آن تصاویر نیاموخته است.

او در بیانیه‌ای گفت:«با دیدن تصاویر تکان دهنده آلان کردی قلبم شکست. اما فقط با گذشت سه سال و با وجود مرگ هزاران نفر دیگر هنگام عبور از دریا به نظر می رسد که حافظه جمعی ما و ضرورت انجام اقدامات بیشتر محو شده است.»

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG