لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

شورای امنیت برای بررسی روند آتش‌بس حدیده «جلسه تشکیل می‌دهد»


نماینده ملل متحد (در وسط تصویری از ماه ژوئن) به صنعا و عربستان سفر کرده‌است
نماینده ملل متحد (در وسط تصویری از ماه ژوئن) به صنعا و عربستان سفر کرده‌است

آن‌طور که دیپلمات‌های حاضر در نیویورک گفته‌اند اعضای شورای امنیت روز چهارشنبه گرد هم می‌آیند تا گزارش تازه نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن را بررسی کنند؛ طرف‌های درگیر در یمن، اواخر آذر ماه آتش‌بس برقرار کردند.

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن، روز دوشنبه به عربستان سعودی سفر کرده بود تا با مقام‌های دولت عبد ربه منصور هادی، که از حمایت ریاض برخوردار است، گفت‌وگو کند.

سفر به عربستان پس از دیدار آقای گریفیتس در صنعا با حوثی‌ها، که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند، صورت گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مذاکرات نماینده ملل متحد در امور یمن با شبه‌نظامیان حوثی، در مورد گام‌های بعدی در پیوند با خروج نیروهای هوادار دولت و حوثی‌ها از حدیده صورت گرفته‌است.

طرف‌های درگیر در یمن در ۲۲ آذر ماه در سوئد بر سر برپایی آتش‌بس به‌توافق رسیدند. شورای امنیت نیز قطعنامه‌ای تصویب کرده‌است که از جمله از خروج نیروهای درگیر از بندر حدیده حمایت می‌کند. این قطعنامه خواستار تقویت ناظران آتش‌بس در این بندر کلیدی نیز شده‌است.

بندر حدیده در کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده، قحطی‌زده و در آستانه همه‌گیری بیماری‌های مرگبار در یمن، یک دروازه کلیدی به‌شمار می‌رود.

سازمان ملل می‌گوید آتش‌بس به‌شکل عمده‌ای حفظ شده‌است. البته در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از درگیری‌ها و حملات در حدیده منتشر شده بود.

مارتین گریفیتس و مقام‌های سازمان ملل امیدوار به نتیجه‌بخش بودن دور تازه‌ای از مذاکرات میان نمایندگان دولت و حوثی‌ها، «در کویت» هستند؛ دیداری که قرار است اواخر ماه ژانویه برگزار شود.

با این حال شبکه خبری الجزیره به نقل از یک «مقام ارشد» شبه‌نظامیان حوثی گفته است مذاکرات تازه ممکن است در اردن برگزار شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده مارک لوکاک، مقام ارشد امور امدادرسانی ملل متحد، نیز روز چهارشنبه گزارش خود در مورد وضعیت کمک‌رسانی به یمن را ارائه خواهد کرد.

دهم دی ماه برنامه جهانی غذا، که نهادی وابسته به سازمان ملل است به شبه‌نظامیان حوثی هشدار داده بود در صورتی که مانع «دزدی» کمک‌های غذایی نشوند و در این زمینه تحقیقات لازم را انجام ندهند، این سازمان کمک‌های خود را متوقف خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه، الجزیره، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG