لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه حماس در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب نشد


گزارش ها حاکی است که پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت خشونت‌های گروه فلسطینی حماس درمجمع عمومی سازمان ملل حد نصاب آراء لازم را کسب نکرد.

به گزارش رویترز، این نخستین بار بود که قطعنامه ای درباره حماس مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته می‌شد.

این قطعنامه غیرالزام آور که‌نیازمند حمایت دو سوم آرا بود، تنها ۸۷ رای موافق کسب کرد و در مقابل به این پیش نویس ۵۸ کشور رای منفی‌ و ۳۲ کشور رای ممتنع دادند. ۱۶ کشور نیز در این رای گیری شرکت نکردند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از آغاز رای گیری در خصوص پیش نویس این قطعنامه مورد حمایت اتحادیه اروپا گفته بود: قبل از اینکه مجمع عمومی بتواند از مصالحه و سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیل حمایت کند، می‌بایست بدون قید و شرطی تروریسم حماس را محکوم کند.

خانم هیلی تصریح کرده بود که نتیجه رای گیری درباره این قطعنامه در مجمع عمومی برای آمریکا مهم است.

سفیر آمریکا همچنین در توییتی پیش از رای گیری گفته بود، کشورها اکنون می بایست از خود بپرسند که آیا آنها علیه خشونت‌های حماس هستند یا از آن حمایت می کنند؟

نیکی هیلی پس از عدم تصویب این پیش نویس گفته است: ما نمی توانیم درباره صلح در خاورمیانه صحبت کنیم مگر این که بر سر محکومیت حماس و تروریسم آن توافق داشته باشیم. سازمان ملل متحدفرصت چنین اقدامی را داشت، و آن را از دست داد.

دنی دنون، سفیر اسراییل در سازمان ملل متحداز عدم تصویب این قطعنامه انتقاد کرده است. وی با این حال گفته است ۸۷ کشور خشونت حماس را محکوم کردند.

دنی دنون در توییتی از تلاش‌های نیکی هیلی برای مطرح کردن این پیش نویس تقدیر کرده است.

به گزارش رویترز، تلاش‌های آمریکا حل و فصل مناقشه بین فلسطینی‌ها و اسرائیل تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است. دولت دونالد ترامپ طرحی با عنوان «معامله قرن» برای پایان دادن به نزاع اسرائیلی- فلسطینی قرار است ارائه کند. ولی فلسطینی‌ها نسبت به این طرح بدبین هستند.

سامی ابو زهری، سخنگوی حماس در گفت وگو با رویترز عدم تصویب طرح مورد حمایت آمریکا علیه این گروه را تاییدی بر مشروعیت حماس دانسته است.

با استفاده از توییتر و گزارش رویترز، خ
XS
SM
MD
LG