لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

گزارش سازمان ملل: همه‌گیری کرونا آموزش یک میلیارد کودک را مختل کرده است


سازمان ملل می‌گوید که تعطیلی مدارس بر ۹۴ درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان تأثیر گذاشته و این رقم در کشورهای کم‌درآمد تا ۹۹ درصد است.
سازمان ملل می‌گوید که تعطیلی مدارس بر ۹۴ درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان تأثیر گذاشته و این رقم در کشورهای کم‌درآمد تا ۹۹ درصد است.

سامان ملل متحد می‌گوید همه‌گیری جهانی ویروس کرونا باعث بزرگترین اختلال تاریخ در آموزش و پرورش کودکان شده است.

سازمان ملل در گزارشی تازه می‌گوید ویروس کووید-۱۹ باعث شده که از اواسط ماه ژوئیه مدارس در حدود ۱۶۰ کشور بسته بماند و این بر آموزش و پرورش بیش از یک میلیارد دانش‌آموز تأثیر منفی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۱۴ مرداد، ضمن ارائه یک گزارش جدید گفت در هر محلی که شیوع ویروس تحت کنترل دربیاید، بازگشایی مدارس باید در صدر اولویت‌های کشورها قرار بگیرد.

آقای گوترش همچنین خبر داد قرنطینه و تعطیلی‌ها باعث شده‌است که دست‌کم ۴۰ میلیون کودک از رفتن به کودکستان‌ها محروم بمانند.

دبیرکل سازمان ملل در یک بیانیه ویدئویی توضیح داد که این ارقام جدا از حدود ۲۵۰ میلیون کودکی است که پیش از شیوع کرونا امکان رفتن به مدرسه نداشتند.

او که در جریان راه‌اندازی کارزاری از سوی سازمان ملل به نام «آینده ما را نجات دهید» سخن می‌گفت، اضافه کرد: «ما اکنون با یک فاجعه نسلی مواجهیم که می‌تواند توانمندی‌های انسانی را هدر دهد، به دهه‌ها پیشرفت آسیب بزند و نابرابری‌های مزمن را وخیم‌تر بسازد».

آنتونیو گوترش افزود اکنون در برهه‌ای سرنوشت‌ساز برای کودکان و نوجوانان به سر می‌بریم و تصمیماتی که امروز دولت‌ها و متحدان آنان می‌گیرند تأثیری دائمی بر زندگی صدها میلیون نوجوان خواهد گذاشت و چشم‌انداز پیشرفت کشورها در دهه‌های آینده را تعیین خواهد کرد.

بر پایه آماری که دانشگاه جان هاپکینز گرد هم آورده ویروس کرونا تاکنون در سطح جهان بیش از ۱۸ میلیون نفر را مبتلا کرده و دست کم ۶۹۲ هزار نفر بر اثر آن جان باخته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که تعطیلی مدارس بر ۹۴ درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان تأثیر گذاشته و این رقم در کشورهای کم‌درآمد تا ۹۹ درصد است.

برای کاهش این تأثیرات، بسیاری از کشورها به آموزش اینترنتی روی آورده‌اند اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این امر به شکاف هرچه بیشتر بین فقیر و غنی دامن زده است.

در همین حال گزارشی که ماه گذشته از سوی یکی از بنیادهای بین‌المللی نیکوکاری منتشر شد می‌گوید که به خاطر کسری بودجه کشورها و فقر فزایندهٔ ناشی از ویروس کرونا، حدود ۱۰ میلیون کودک شاید دیگر هرگز نتوانند به مدرسه بازگردند.

در ایالات متحده که یکی از کشورها با بیشترین شیوع ویروس کووید-۱۹ است، مسئله بازگشایی مدارس تبدیل به یک مناقشه سخت سیاسی شده است.

محرومیت میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی از تحصیل از راه دور

در همین حال، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش «عدم دسترسی به تبلت و گوشی» را علت عدم عضویت چهار میلیون و ۷۱۸ هزار دانش‌آموز در «شبکه شاد» اعلام کرد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت آن دسته از دانش‌آموزان ایرانی که نتوانستند به جهت نداشتن تبلت به «شاد» (شبکه آموزشی دانش‌آموزی) متصل شوند یا آموزش‌های مجازی را ببینند، سه میلیون و ۲۵۵ هزار دانش‌آموز هستند.

او توضیح داد که در مجموع تعداد چهار میلیون و ۷۱۸ هزار نفر از دانش‌آموزان عضو شبکه «شاد» نشدند که تعداد ۵۰۰ هزار نفر از آنها از دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم ایران هستند.

رضوان حکیم‌زاده در ادامه گفت: «تعدادی از کودکان به دلیل فراهم نبودن بسترهای اینترنت امکان استفاده از آموزش مجازی را نداشتند که بیشتر در مناطق روستایی دورافتاده و مناطق عشایری هستند.»

منابع: سایت سازمان ملل، الجزیره، ایلنا / پ.پ /ک.ر
XS
SM
MD
LG