لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

یونسکو خواستار ممنوعیت جهانی تلفن‌های هوشمند در مدارس شد


سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اعلام کرد شواهد محکم کمی مبنی بر فایده فناوری بر یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد و در دسترس گذاشتن تلفن‌های هوشمند برای دانش‌آموزان، بر روند یادگیری آنان تأثیر منفی می‌گذارد.

گزارش سالانه نظارت بر آموزش جهانی که از سوی یونسکو تدوین می‌شود، روز سه‌شنبه سوم مرداد منتشر شد.

در این گزارش، این نهاد سازمان ملل متحد توصیه کرده که برای مقابله با اختلال در کلاس‌های درس، بهبود یادگیری و کمک به محافظت از کودکان در برابر آزار و اذیت‌های سایبری، تلفن‌های هوشمند در مدارس ممنوع شوند.

این سازمان اعلام کرد فناوری‌های دیجیتال به طور کلی، از جمله هوش مصنوعی، باید همیشه تابع «دیدگاه انسان‌محور» در آموزش باشد و هرگز جایگزین تعامل چهره به چهره با معلمان نشود.

بر اساس تحقیقات یونسکو در چهارده کشور جهان آمده که صرفاً دسترسی به تلفن‌های همراه در کلاس‌های درس، حواس دانش‌آموزان را پرت می‌کند و این در حالی است که تنها کمتر از یک پنجم کشورها به طور قانونی چنین دسترسی را در کلاس درس ممنوع کرده‌اند.

یونسکو در این گزارش از فقدان اقدامات احتیاطی پیش از ورود فناوری‌های جدید ابراز تأسف کرده است.

گزارش یونسکو تأکید می‌کند که فناوری‌ سریع‌تر از سرعتی که مورد انتظار است، در حال تحول است و در زمینه آموزش، محصولات جدید فناوری‌ به طور متوسط هر ۳۶ ماه تغییر می‌کند.

این نهاد بین‌المللی علاوه بر «فشار بر بودجه‌های ملی» برای خرید تجهیزات برای همه دانش‌آموزان، نگران هزینه‌های ثانویه این فناوری‌هاست.

در گزارش یونسکو آمده که اول از همه، فناوری‌ها بر زندگی کودکان تاثیر می‌گذارد، به طوری که در آمریکا، کودکان بین ۱۱ تا ۱۴ سال، به طور متوسط ۹ ساعت در روز را جلو صفحه‌های نمایش می‌گذرانند.

بر اساس این گزارش، معضل دیگر، مسئله حریم خصوصی کودکان است، زیرا از اطلاعات آنان به خوبی محافظت نمی‌شود.

در این گزارش آمده است: «در حال حاضر، از هر شش کشور، تنها یک کشور حریم خصوصی داده‌ها را بر اساس قوانین تضمین می‌کند.»

با این حال، یونسکو به طور کلی به کارگیری فناوری در آموزش را رد نمی‌کند. یکی از پژوهشگران یونسکو که در نگارش این گزارش نقش داشته، گفته است که مسئله «رد پیشرفت‌ها» نیست، بلکه باید همراه با پیشرفت‌ها جلو رفت، «اما نه کورکورانه».

پاتریک مونتجوریدس افزود که برای انواع خاصی از آموزش که نیاز به آموزش ویژه است، ابزارهای خاص مزایای بیشتری دارند.

اما به عقیده کارشناسان یونسکو، آنچه که موجب نگرانی است این است که مورد استفاده اغلب محصولات توسط خود تولیدکنندگان توصیه می‌شود، نه کارشناسان مستقل.

بر اساس گزارش‌های گاردین و لاپرس، م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG