لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

توافق رهبران سنا بر سر بودجه دو ساله دولت آمریکا


رهبران دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در سنا چهارشنبه ۱۸ بهمن بر سر بودجه ۳۰۰ میلیارد دلاری برای تامین هزینه های جاری و دفاعی کشور به توافق دست یافته اند. مهلت برای تایید بودجه و جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا پنجشنبه به پایان می رسد.

به گزارش رویترز، به رغم تلاش نمایندگان کنگره به برای اصلاح مالی نظام هزینه ها، توافق کنونی بر کسری بودجه دولت خواهد افزود.

این در حالی است در مجلس نمایندگان شماری از دمکرات ها و جمهوریخواهان با این بودجه جدید مخالفت کرده اند.

با این حال، میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنا گفته است: طرح حاضر نتیجه مذاکرات فشرده بین رهبران کنگره و کاخ سفید است.

این طرح می بایست اکنون توسط مجلس نمایندگان و سنا تصویب شود و سپس به امضا دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برسد.

این در حالی است که دمکرات ها در مجلس نمایندگان می گویند، تنها در صورتی از این بودجه پیشنهاد حمایت می کنند که پل رایان، رییس مجلس نمایندگان قول دهد که طرح جداگانه ای درباره قوانین مهاجرت را در صحن علنی مطرح کند.

پیشتر به دلیل عدم توافق بر سر بودجه تامین مالی دولت، بخش هایی از دولت فدرال در ۲۹ دی ماه به مدت سه روز تعطیل شدند اما در نهایت نمایندگان کنگره بر سر طرح تامین موقت بودجه دولت فدرال تا روز پنجشنبه به توافق رسیدند.

تعطیلی دولت فدرال در ۲۹ دی ماه به دلیل اصرار نمایندگان دمکرات بر ضرورت تعیین وضعیت قانونی مهاجران در چارچوب برنامه موسوم به «داکا» روی داد. «داکا» به صدها هزار نفر از کسانی مربوط می‌شود که در کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند و اکنون در آستانه اخراج از ایالات متحده قرار دارند.

اما این در حالی است که چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا روز سه شنبه گفته است که حزب او تمایلی به تعطیلی دولت ندارد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG