لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

مذاکرات آمریکا و کانادا بر سر معاهده نفتا بدون نتیجه پایان یافت


کریستیا فریلند٬ وزیر خارجه کانادا می‌گوید این کشور قرار دادی را امضاء خواهد کرد که به نفعش باشد- عکس آرشیوی است.
کریستیا فریلند٬ وزیر خارجه کانادا می‌گوید این کشور قرار دادی را امضاء خواهد کرد که به نفعش باشد- عکس آرشیوی است.

گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات ایالات متحده و کانادا بر سر بازبینی معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی٬ نفتا٬ روز جمعه بدون هیچ نتیجه مشخصی به پایان رسیده است.

روزنامه وال استریت جورنال روز جمعه٬ هشتم شهریور٬ به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده خبر از پایان بی‌نتیجه این مذاکرات داد و افزود که قرار است دونالد ترامپ٬ رئیس جمور آمریکا به کنگره اطلاع بدهد که قرار است این معاهده تنها با حضور مکزیک پیش برود.

به گفته این روزنامه آقای ترامپ همچنین می‌خواهد پیشنهاد بدهد که کانادا می‌تواند بعدا به این معاهده بازبینی شده و تغییر یافته بپیوندد.

حجم تجارت بین سه کشور سالانه بیش از یک تریلیون دلار است.

مذاکرات بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین آمریکا٬ کانادا و مکزیک آغاز شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شده بازار مالی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد.

آمریکا و مکزیک در نهایت اما٬ پنجم شهریور در خصوص بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند. این مذاکرات روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود.

​پس از این توافق دونالد ترامپ به کانادا تا روز جمعه مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار آمریکا است٬ تعرفه وضع کند.

علیرغم این هشدارها خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که مقامات کانادایی احتمال این را داده‌اند که این توافق تا پایان موعد مقرر حاصل نشود.

یک مقام کانادایی روز جمعه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «امروز دیگر مذاکره نمی‌کنیم. احتمالا [مذاکرات را] اواسط هفته آینده از سر می‌گیریم.»

کریستیا فریلند٬ وزیر خارجه کانادا ظهر جمعه تاکید کرده بود که کشورش در صورتی قرارداد جدید را امضا خواهد کرد که به نفعش باشد.

به گفته سی‌ان‌ان یکی از مسائل مورد مناقشه میان ایالات متحده و کانادا٬ صنعت لبنی دو کشور است. آقای ترامپ از کانادا خواسته تا به وضع تعرفه‌های سنگین بر لبنیات آمریکایی پایان بدهد٬ و جاستین ترودو٬ نخست وزیر کانادا نیز می‌گوید که قصدش حفاظت از صنعت لبنی کانادا است.

با استفاده از رویترز٬ وال استریت جورنال٬ سی‌ان‌ان و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG