لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

رویترز: نشست تجاری آمریکا و چین به تعویق افتاد


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع جمعه ۲۴ مرداد گزارش داد که نشست بررسی مرحله اول توافق تجاری آمریکا و چین که قرار بود روز شنبه برگزار شود به تعویق افتاده است.

این منابع گفته‌اند، به رغم تعویق این نشست، تاریخ جدیدی برای این جلسه تعیین نشده است.

قرار بود رابرت لایتزر، دستیار استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با لیو هی، معاون نخست وزیر چین روز شنبه به صورت ویدئو کنفرانس مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا و کارشناسان تجاری در هر دو کشور می‌گویند توافق تجاری مرحله اول که پس از دو سال جنگ لفظی و وضع تعرفه‌های تلافی جویانه ماه ژانویه امسال به امضاء رسید یکی از تنها عرصه‌های همکاری دو کشور است.

دولت دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر شرکت‌ها و افراد مرتبط با سرکوب در هنگ‌کنگ را تحریم کرده، شبکه اجتماعی ارسال ویدئو تیک تاک را که صاحب آن یک شرکت چینی است ممنوع کرده، دانشگاهیان چینی را مورد پیگرد قرار داده و کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل کرده است.

دولت چین نیز با تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو و تحریم تعدادی از اعضای کنگره آمریکا این اقدامات را تلافی کرده است.

لری کودلف، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز پنجشنبه ۲۴ مرداد گفت:«آنها (چین) گفته‌اند که این طرح را اجرا خواهند کرد و ما با آنها در تماس هستیم. ما در مورد مسایل دیگر با چین اختلاف داریم ولی در زمینه توافق تجاری فاز اول با آنها رابطه داریم.»

مشاوران اقتصادی دولت چین نیز می‌گویند تحت تاثیر پیامدهای اقتصادی بحران کرونا میزان خرید و واردات از طرف آمريکا به اندازه‌ای که پیش بینی می‌شد نخواهد بود ولی بعید می‌دانند که آمریکا مذاکره در مورد توافق تجاری را رها کند.

واردات چین از آمریکا، از جمله محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، انرژی و خدمات به رقم ۷۷میلیارد دلاری که در توافق پيش بينی شده بود نرسیده ولی در هفته‌های اخیر خريد محصولاتی نظیر دانه سویا و ذرت افزایش یافته است.

میزان خرید انرژی از سوی چین نیز حدود ۵ درصد از رقم ۲۵ میلیارد دلاری است که برای سال اول توافق تجاری تعیین شده بود.

برطرف کردن این شکاف بین خرید واقعی و اهداف تعیین شده و توضیح دلایل آن بزرگترین چالش در مذاکرات ویدئویی روز شنبه بین وزیر تجارت خارجی آمریکا و معاون نخست وزیر چین خواهد بود.

کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی رها کردن توافق تجاری با چین برای دونالد ترامپ که آنرا یکی از مهمترین دستاوردهای دولت خود نشان می‌داد، منفعت سیاسی چندانی در برندارد و حتی برخی از مقامات دولت آمریکا هشدار داده‌اند که به راه انداختن مجدد جنگ تعرفه‌ها شاخص ارزش سهام در آمریکا را کاهش خواهد داد.

آقای ترامپ که اخیرا گفته بود به دلیل عملکرد چین در مقابله با ویروس کرونا توافق تجاری با آن کشور دیگر برایش مهم نیست در روزهای اخیر از این توافق حمایت کرد و گفت باید ادامه پیدا کند.

مشاور سابق تجارت خارجی آمریکا و یکی از معماران تعرفه‌های تنبهی بر محصولات چینی نیز معتقد است که چین با حفظ این توافق تلاش خوهد کرد از وخامت بیشتر مناسبات با آمریکا پیشگیری کند. به اعتقاد او اکنون که اقتصاد چین پیامدهای منفی دوران شیوع ویروس را پشت سر گذاشته می تواند واردات از آمریکا را افزایش دهد.

کلیر رید، یکی دیگر از مقامات سابق تجارت خارجی آمریکا نیز اخيرا در مطلبی نوشت:«اگر دولت دونالد ترامپ اجازه دهد که توافق تجاری با چین شکست بخورد نمی تواند جنگ تجاری طولانی و پیامدهای منفی آن را توجیه کند.»

نتایج نظرسنجی که اتاق بازرگانی آمریکا و چین انجام داده نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد از شرکت‌های آمريکایی که در نظرسنجی شرکت کرده اند در مورد توافق تجاری نظر مثبتی دارند ولی فقط ۷ درصد از آنها گفته اند که منافق این توافق بر هزینه‌های ناشی از وضع تعرفه‌ها در سال‌های اخیر می چربد.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG