لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

فرمانده سنتکام: ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی عربستان بوده است


ژنرال کنث مک‌کنزی سیاست‌های ایران را تهدیدی برای کشتی‌رانی بین‌المللی دانسته است
ژنرال کنث مک‌کنزی سیاست‌های ایران را تهدیدی برای کشتی‌رانی بین‌المللی دانسته است

ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، می‌گوید شواهد «روشن و قانع‌کننده‌ای» وجود دارد که ایران پشت حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.

این مقام نظامی آمریکا روز شنبه دوم آذر در حاشیه اجلاس «گفت‌وگوی منامه» عنوان کرد که ایالات متحده به زودی اسناد خود در این زمینه را به مقامات سعودی ارائه خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «ما هنوز داریم اطلاعات به‌دست‌آمده را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و آن را تسلیم عربستان سعودی خواهیم کرد».

حملات پهپادی روز ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی عربستان موجب کاهش شدید تولید نفت این کشور شد. ریاض و واشینگتن بارها ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند، اما ایران چنین اتهامی را رد می‌کند.

فرمانده سنتکام در ادامه، ایران را به دست داشتن در حملات به نفتکش‌ها متهم کرد و گفت که تحرکات ایران ضد امنیت کشتیرانی و عملا بی‌نتیجه بوده و تنها نرخ بیمه نفتکش‌ها را بالا برده است.

ژنرال مک‌کنزی در این نشست افزود، ایران در برخی موارد قلدرمابانه رفتار کرده و تنها راهی که می‌توان در برابر یک قلدر ایستاد، همکاری (کشورها) با یکدیگر است.

ژنرال مکنزی یک روز قبل از این اظهارات نیز هشدار داده بود که جمهوری اسلامی ممکن است باز هم دست به حملاتی در منطقه بزند.

فرمانده سنتکام در اظهارات روز جمعه خود رفتار جمهوری اسلامی را «غیرمسئولانه» خوانده و گفته بود که ایران همچنان کشتی‌رانی بین‌المللی را تهدید می‌کند.

به گفته وی، ایران اطمینان داشت که اقداماتش قابل ردیابی نیست زیرا نظارتی در منطقه وجود نداشت.

ایالات متحده از بهار امسال چند هزار نیرو همراه با جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی در منطقه بویژه عربستان مستقر کرده است تا در برابر جمهوری اسلامی ایران از جمله در حمله به اهداف آمریکایی بازدارندگی ایجاد کند.

به گفته فرمانده سنتکام، این حضور نظامی، احتمال حمله ایران به نیروهای آمریکا را از بین برد.

موضع تند فرانسه و اتهام دوباره الجبیر به ایران

غیر از سخنرانی فرمانده سنتکام در روز دوم همایش منامه، تقریبا همه سخنرانان، از سیاست‌ها و به ویژه عملکرد ماه‌های اخیر ایران و یا احتمالات آتی در منطقه ابراز نگرانی کردند.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، ضمن ابراز نگرانی از خروج تدریجی نظامیان آمریکا از خاورمیانه، از «بی‌عملی» در برابر حملات اخیر منتسب به ایران در خلیج فارس، به طرز بی‌سابقه‌ای انتقاد کرد.

خانم پارلی گفت: «زمانی که حمله به کشتی‌ها پاسخ نگرفت، به پهپاد (آمریکایی) حمله شد؛ زمانی که اینجا نیز سکوت شد، تاسیسات نفتی (در عربستان) بمباران شد؛ (این نوع حملات) به کجا ختم می‌شود؟»

وزیر دفاع فرانسه با خطاب قرار دادن امیرنشینهای خلیج فارس گفت، فرانسه «در کنار متحدین خود می‌ایستد؛ روی ما حساب کنید».

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان نیز در سخنانی بار دیگر تاکید کرد که ایران عامل حملات به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور بود.

وی افزود: «تحقیقات ثابت کرد که پهپادها و موشک‌ها، ایرانی بودند و تهاجم نه از جنوب، بلکه از شمال عربستان انجام شد».

به گفته آقای الجبیر، «عربستان مخالف دیالوگ با ایران نیست ولی باید از مدارا کردن با ایران دست برداشت همان‌طور که مماشات با هیتلر هم موثر نبود؛ باید طوری عمل کرد که تهران از این سیاست دست بردارد».

شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی، وزیر خارجه بحرین، نیز که کشورش میزبان نشست سه روزه منامه است، در سخنان روز شنبه خود گفت بحرین «۴۰ سال از مداخلات ایران رنج برده» و «منطقه نیازمند یک طرح جامع برای جلوگیری از دست‌درازی‌های ایران است».

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات متحده عربی، نیز در این نشست گفت سیاست توسعه‌طلبی ایران منطقه را بی‌ثبات کرده است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز ایران را به حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان متهم کرده‌اند.

سلسله تحرکات منتسب به ایران در ماه‌های اخیر، نگرانی از امنیت دریانوردی و کشتی‌رانی را در خلیج فارس تشدید کرده است.

کنفرانس «گفت‌وگوی منامه» که دومین همایش از این نوع در کمتر از چند هفته است، از روز جمعه آغاز به کار کرد و یکشنبه سوم آذر با سخنرانی‌هایی با موضوع راهکارهای امنیت سایبری به پایان می‌رسد.

با استفاده از گزارش‌های فارین پالیسی، نیویورک تایمز و خبرگزاری آلمان/ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG