لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

«آمریکا در حال بررسی» اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه است


نمایی از کاخ کرملین در مسکو
نمایی از کاخ کرملین در مسکو

مقام های ارشد آمریکایی روز چهارشنبه دوم اسفند گفته اند، دولت دونالد ترامپ در حال بررسی اعمال تحریم تازه علیه روسیه به دلیل «دخالت» در انتخابات آمریکا است.

به گزارش رویترز، سه مقام آمریکایی که در خصوص وضع تحریم ها فعالیت می کنند به گروهی از خبرنگاران گفته اند که روند اعمال این تحریم ها به دلایل قانونی با آرامی در جریان است.

این مقام های آمریکایی جزییات بیشتری در خصوص زمان تصمیم دولت یا نوع تحریم ها ارائه نکرده اند.

با این حال آنها تاکید کرده اند دو شرکتی که نام آنان در اعلام جرم ۳۷ صفحه‌ای رابرت مالر، مستشار ویژه پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا»در روز جمعه مطرح شده، قبلا مورد تحریم قرار گرفته اند.

به گزارش رویترز این دو شرکت به نام های «کنکورد منجمنت و کونسالتینگ» و« کنکورد کاترینگ» است که «آژانس پژوهش اینترنتی» را کنترل می کردند. طبق اعلام جرم رابرت مالر، هدف راهبردی‌ «آژانس پژوهش اینترنتی» ترویج اختلاف «در سیستم سیاسی آمریکا، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده است».

مقام های آمریکایی روز چهارشنبه گفته اند، در حال بررسی اقدامات برای مقابله با دخالت ها در انتخابات آمریکا هستند.

آنها اضافه کرده اند، مساله انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر ۲۰۱۸ و احتمال مداخله در این انتخابات نیز در حال بررسی است.

یکی از این مقام ها تصریح کرده است که روند اعمال تحریم ها طولانی خواهد بود، اما وقتی شواهد وجود دارد، ما تحریم ها را پیش خواهیم برد.

هیئت عالی منصفه مرتبط با پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا»، روز جمعه علیه ۱۳ شخص حقیقی و سه شرکت روسی در ارتباط با این پرونده اعلام جرم کرد.

در گزارشی که توسط دفتر آقای مالر منتشر شد، هیئت عالی منصفه اعلام کرد، روس‌ها مداخله در روند سیاسی در آمریکا را از سال ۲۰۱۴ آغاز کردند.

در همین زمینه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به اعلام جرم منتشر شده در توئیتی نوشت که «روسیه کارزار ضدآمریکایی خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده؛ مدت‌ها پیش از آنکه من نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم».

پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تدریج در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد، اما در ژانویه ۲۰۱۷ بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارزیابی‌هایی را منتشر کردند که رسماً مسکو را در این مورد متهم می‌کرد.

اما همزمان با آنکه رابرت مالر و تیم او در حال پیشبرد تحقیقات خود هستند، سه کمیته تحقیقاتی هم در کنگره موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را بررسی می‌کنند.

رؤسای چند سرویس اطلاعاتی آمریکا، از جمله سازمان اطلاعات مرکزی، پلیس فدرال آمریکا و آژانس امنیت ملی ایالات متحده، در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا شهادت دادند که به باور آنها تلاش‌های روس‌ها در این زمینه بی‌تردید ادامه دارد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG