لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

صدور حکم ۹ سال زندان برای کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول


سفارت آمریکا در آنکارا (عکس از آرشیو)
سفارت آمریکا در آنکارا (عکس از آرشیو)

یک دادگاه ترکیه روز پنجشنبه ۲۲ خرداد یک کارمند ترکیه‌ای کنسولگری آمریکا در استانبول را به اتهام کمک به یک «گروه تروریستی» به ۹ سال زندان محکوم کرد. اما سفارت آمریکا حکم این دادگاه را مایوس کننده دانست و گفت، مستندات قابل اتکایی برای این اتهام ارائه نشده است.

دادگاه استانبول متین توپوز یک مترجم دفتر مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در کنسولگری این کشور در استانبول را به اتهام حمایت از یک تشکیلات مرتبط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به تحمل هشت سال و ۹ حبس محکوم کرده است .

متین توپوز از دی ماه سال ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برد و ابتدا به جاسوسی و تلاش برای براندازی دولت ترکیه متهم شد. اما پس از رد شدن این اتهامات، دادستانی در ماه مارس سال جاری متین توپوز را به عضویت در یک تشکیلات تروریستی متهم کرد و خواستار صدور ۱۵ سال حبس برای او شد.

سفارت آمریکا در آنکارا در بیانیه ای حکم صادره برای متین توپوز را « بسیار مایوس کننده » خوانده و گفته است که هیچ مستندات قابل اتکایی برای اتهامات وارده ارائه نشده بود و انتظار می رفت که این اتهامات رد شوند.

سفارت آمریکا در آنکارا همچنین گفته است که «ادعاهای مطرح شده» در مورد وظایف رسمی آقای توپوز مغایر با ماهیت و ابعاد کار کارکنان محلی ما به نمایندگی از دولت ایالات متحده است و همچنین بر ضد ارتقاء روابط دو جانبه است.

در همین زمینه، سفارت ترکیه در واشینگتن از سفارت آمریکا در آنکارا خواسته است به حکم صادره از سوی دادگاه احترام بگذارد.

به دنبال بازداشت متین توپوز در سال ۲۰۱۷، امریکا و ترکیه ارائه خدمات کنسولی را برای مدتی تعلیق کردند.

بازداشت این کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول باعث تنش در روابط دو کشور شد. متین توپوز به ارتباط با گروه وابسته به فتح‌الله گولن، خطیب منتقد دولت رجب طیب اردوغان متهم شده است. دولت رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام تابستان سال ۱۳۹۵ می‌داند و جنبش برآمده از تفکرات این خطیب را نیز «گروه تروریستی» توصیف می‌کند.

فتح‌الله گولن ساکن ایالات متحده است. ترکیه در تلاش برای استرداد گولن از آمریکا بوده‌است. گولن هرگونه ارتباط میان خود و کودتای سال گذشته در ترکیه را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG