لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

تحریم‌های تازه آمریکا و اروپا علیه روسیه در ارتباط با اوکراین


قایق‌های اوکراینی پس از توقیف توسط نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه در نوامبر ۲۰۱۸
قایق‌های اوکراینی پس از توقیف توسط نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه در نوامبر ۲۰۱۸

آمریکا و اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۴ اسفند تحریم های تازه‌ای را علیه افراد و موسسات روسی به دلیل توقیف قایق ملوان‌های اوکراینی توسط نیروهای روسیه در تنگه کرچ، اعمال کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است، هشت موسسه و شش شهروند روسیه را مورد تحریم قرار داده است. اتحادیه اروپا نیز از توافق بر سر تحریم هشت شهروند روس خبر داده است.

روسیه سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد و از آغاز درگیری های شرق اوکراین از جدایی طلبان در دو ناحیه دوتسک و لوهانسک حمایت کرده است.

در نوامبر ۲۰۱۸ نیروی دریایی روسیه در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند ۲۴ پرسنل نیروی دریایی اوکراین را اسیر و شناورهای آنها را توقیف کرد. دولت روسیه تاکنون درخواست اتحادیه اروپا برای آزادی نظامیان اوکراینی را نپذیرفته است.

استیو منوچین،وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: ایالات متحده و متحدانش در آنسوی اقیانوس آتلانتیک اجازه نخواهند داد که تجاوز روسیه به اوکراین بدون پاسخ بماند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرده است: این اقدام مشترک ما با شرکای در اتحادیه اروپابه همراه کانادا، تعهد مشترک ما را برای اعمال تحریم های هدفمند و معنی دار در پاسخ به تلاش های کرملین برای نادیده گرفتن قوانین بین المللی و تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، نشان می دهد.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید که چهار مقام روسی که در حمله تنگه کرچ در ساحل کریمه شرکت داشتند، مورد تحریم قرار گرفته اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شش شرکت دفاعی روسی که در کریمه به ارتش روسیه خدمات ارائه می‌کنند را نیز تحریم کرده است.

براساس وب سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، گنادی مدودوف، معاون اداره سرویس امنیتی مرزبانی روسیه ، سرگئی استانکویچ، فرمانده نیروهای مرزبانی روسیه، آندری شئین معاون فرمانده نیروی مرزبانی روسیه مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

طبق این گزارش گنادی مدودوف وآندری شئین عملیات علیه شناورهای اوکراین در تنگه کرچ را فرماندهی کردند.

با وجود تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه به خاطر دخالت در بحران اوکراین، مسکو تاکید کرده که شبه جزیره کریمه را پس نخواهد داد و زدو خوردهای پراکنده در نواحی شرقی اوکراین هنوز ادامه دارد. در جریان این درگیری ها که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG