لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

آمریکا برخی تحریم‌های سودان را لغو کرد


وزارت خارجه آمریکا می‌گوید لغو تحریم‌های سودان که نتیجه ۱۶ ماه تلاش دیپلماتیک است، از روز بیستم مهرماه اجرا خواهد شد.
وزارت خارجه آمریکا می‌گوید لغو تحریم‌های سودان که نتیجه ۱۶ ماه تلاش دیپلماتیک است، از روز بیستم مهرماه اجرا خواهد شد.

ایالات متحده برخی تحریم‌ها علیه سودان را که مدت زمان دو دهه به طول انجامیده بود، روز جمعه ۱۴ مهر لغو کرد، اقدامی که دلیل آن پیشرفت دولت سودان در مبارزه با تروریسم و بهبود نسبی شرایط حقوق بشر در این کشور عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در این راستا ممنوعیت تجارت سودان با نهادهای آمریکایی و دیگر تحریم‌هایی را که باعث می‌شد سودان نتواند به نظام مالی جهانی دسترسی داشته باشد، لغو کرده است.

این گزارش می‌گوید، فرایندی که به لغو تحریم‌های سودان منجر شد از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا آغاز شد که از همان زمان مخالفت برخی گروه‌های مدافع حقوق بشر را به دنبال داشته است.

تصمیم آمریکا به یک معنا چرخشی بزرگ در سیاست این کشور نسبت به دولت عمر حسن البشیر محسوب می‌شود که روزگاری میزبان اسامه بن لادن بود و دیوان بین‌المللی کیفری خواستار محاکمه او به اتهام سازماندهی نسل‌کشی در دارفور است.

اگرچه آمریکا در فهرست کشورهای حامی تروریسم، همچنان نام سودان را کنار ایران و سوریه قرار داده است که این امر باعث تداوم ممنوعیت فروش سلاح به این کشور خواهد بود.

رویترز به نقل از برخی مقامات دولت آمریکا بدون اشاره به نام آنها می‌نویسد که در عین حال برخی مقامات سودان در فهرست تحریم‌های جداگانه‌ باقی خواهند بود که دلیل آن نقض حقوق بشر در جنگ دارفور است.

لغو برخی تحریم‌های سودان گویای آن است که آمریکا به این نتیجه رسیده که خارطوم در برآوردن برخی درخواست‌های واشینگتن پیشرفت داشته از جمله همکاری در مقابله با تروریسم، تلاش برای حل و فصل نزاع داخلی و اجازه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به دارفور و دیگر مناطق مرزی شورشی.

مقامات آمریکا می‌گویند که دولت ترامپ همچنین در قبال لغو این تحریم‌ها اطمینان یافته که سودان به دنبال تجارت سلاح با کره شمالی نخواهد بود و اگرنه آمریکا کوچک ترین تخفیفی در این زمینه قائل نیست.

سودان از مدت‌ها پیش مظنون به تجارت سلاح و ارتباط نظامی با کره شمالی بوده است. روابط نزدیک با ایران نیز از دیگر موارد اختلاف بین خارطوم و واشینگتن بوده که این گزارش می‌گوید سودان اخیرا در سیاست خارجی خود از ایران فاصله گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید لغو تحریم‌ها که نتیجه ۱۶ ماه تلاش دیپلماتیک است، از روز بیستم مهرماه اجرا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG