لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

کمک ۱۲۰ میلیون دلاری آمریکا به ارتش لبنان


الیزبت ریچارد، سفیر آمریکا در لبنان به همراه یک مقام نظامی لبنان.
الیزبت ریچارد، سفیر آمریکا در لبنان به همراه یک مقام نظامی لبنان.

الیزبت ریچارد، سفیر آمریکا در بیروت روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه اعلام کرد که واشنیگتن در راستای ارتقای توان لبنان در مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهایش کمک ۱۲۰ میلیون دلاری نظامی در اختیار این کشور قرار می دهد.

به گزارش رویترز، الیزبت ریچارد پس از دیدار با سعد الحریری، نخست وزیر لبنان، گفته است، آمریکا شش هلی کوپتر سبک، «ام دی ۵۳۰ جی»،شش پهپاد تجسسی «اسکن ایگل»، تجهیزات ارتباطی و دید در شب در اختیار ارتش لبنان قرار می دهد.

طبق این گزارش، سفارت آمریکا در بیروت قبلا اعلام کرده بود که واشنگتن در طول ۱۰ سال گذشته، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی در اختیار نیروهای مسلح لبنان قرار داده است.

رویترز می گوید، آمریکا امیدوار است تقویت توان نظامی ارتش لبنان باعث شود که این ارتش از گسترش خشونت ها در مرزهای لبنان جلوگیری کند و به عنوان تنها نیروی نظامی مشروع، تامین امنیت لبنان را به عهده داشته باشد.

در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه گذشته در بیانیه ای گفته نیروهای خارجی، شبه نظامی ها و دیگر عناصر در لبنان مشروعیت ندارند، و نیروهای امنیتی دولت لبنان و ارتش این کشور تنها نیروی مشروع تامین امنیت لبنان هستند.

مقام های آمریکایی از نقش حزب الله لبنان در این کشور انتقاد می کنند و می گویند، «حکومت ایران حزب الله را به وجود آورده و از آن حمایت مالی می کند تا به بی‌ثباتی در تمام منطقه و سراسر دنیا دامن بزند.»

با این حال، گروه شبه نظامی شیعه حزب الله لبنان از مهم ترین نیروهای در عرصه سیاسی و نظامی لبنان محسوب می شود. این گروه در دولت لبنان حضور دارد و در سوریه در کنار نیروهای دولت بشار اسد با مخالفان می جنگد.

حزب‌الله لبنان تنها سازمانی در در این کشور است که پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ خلع سلاح نشد و گفته می شود امروزه زرادخانه این سازمان از ارتش لبنان گسترده‌تر است.

وزارت امور خارجه آمریکا از سال ۱۹۹۷ گروه حزب الله لبنان را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است.

XS
SM
MD
LG