لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

الیور نورث، از متهمان پرونده ایران‌ـ‌کنترا، به ریاست انجمن ملی اسلحه انتخاب شد


الیور نورث
الیور نورث

انجمن ملی اسلحه آمریکا روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، الیور نورث، از مقامات دولت رونالد ریگان و متهمان پرونده ایران‌ـ‌کنترا، را به عنوان رئیس خود معرفی کرد.

آقای نورث، سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، که چند سالی است به عنوان تحلیل‌گر و کارشناس متمایل به محافظه‌کاران فعالیت می‌کند بیشتر به عنوان یکی از اعضای اصلی پرونده ایران‌ـ‌کنترا شناخته می‌شود.

او از جمله مقامات کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان بود که در دهه ۱۹۸۰ به اتهام فروش اسلحه به ایران با هدف تامین مالی شورشیان نیکاراگوئه به دادگاه رفته و محکوم شدند.

انجمن ملی اسلحه، از قدرتمندترین لابی‌های آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی الیور نورث را به عنوان رئیس جدید خود معرفی کرد.

این نخستین بار از زمان ریاست چارلتون هستون، هنرپیشه معروف هالیوود، بر این گروه است که یک فرد معروف دیگر برای ریاست این انجمن انتخاب می‌شود.

الیور نورث، ۷۴ ساله، هم‌اکنون یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی اسلحه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن ملی اسلحه در بیانیه خود آقای نورث را «جنگجویی افسانه‌ای در راه آزادی آمریکا... و رهبری کارکشته» توصیف کرده است.

وین لاپی‌یر، مدیر اجرایی انجمن ملی اسلحه، در این بیانیه همچنین می‌گوید: «در این زمانه، کسی را بهتر از او [الیور نورث] برای ریاست نمی‌شناسم.»

رسانه‌ها مقصود آقای لاپی‌یر از عبارت «در این زمانه» را اشاره به اعتراضات گسترده‌ای دانسته‌اند که به‌ویژه در چند ماه اخیر علیه فروش بی‌رویه اسلحه در آمریکا به راه افتاده است.

انجمن ملی اسلحه یکی از قدرتمندترین لابی‌های اسلحه در آمریکاست و به طور سنتی با هر گونه قانونی که بر فروش سلاح در آمریکا اثر منفی بگذارد مخالفت می‌کند.

آقای لا‌پی‌یر در پی کشتاری که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در مدرسه سندی‌هوک رخ داد و ۲۴ کشته، از جمله چندین کودک زیر ده سال، بر جای گذاشت خواستار افزایش فروش اسلحه و بهره‌گیری از نگهبانان مسلح در مدارس شد.

با این حال در پی کشتاری که در بهمن‌ماه سال گذشته در مدرسه‌ای در فلوریدا اتفاق افتاده و ۱۷ کشته بر جای گذاشت اعتراضات گسترده‌ای در این زمینه به راه افتاده و انجمن ملی اسلحه را زیر نورافکن برده است.

از جمله هزاران دانش‌آموز آمریکایی روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، در اعتراض به حملات مسلحانه به مدارس کشور کلاس‌های درس خود را در سراسر ایالات متحده ترک کرده و خواهان تغییر در قوانین مربوط به فروش و مالکیت اسلحه شدند.

صدها هزار تن نیز در ابتدای فروردین‌ماه‌ در ده‌ها شهر آمریکا و کشورهای دیگر در حمایت از وضع قوانین سخت‌تر برای کنترل اسلحه در ایالات متحده راهپیمایی کردند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس. ف. دو / پ.پ

XS
SM
MD
LG