لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ترکیه را به ترویج ایدئولوژی اسلامی افراطی متهم کرد


ژنرال مک‌مستر می‌گوید که «بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرا از اردوغان و حزب عدالت و توسعه آموخته‌اند.
ژنرال مک‌مستر می‌گوید که «بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرا از اردوغان و حزب عدالت و توسعه آموخته‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در ادامه تنش‌های میان واشنگتن و آنکارا، ترکیه را به ترویج ایدئولوژی اسلامی افراطی متهم کرده است، متشنج تر خواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا»، ژنرال اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز سه‌شنبه گفت ترکیه نیز همچون قطر منبع اصلی حمایت مالی از ترویج ایدئولوژی اسلامی افراطی است.

آقای مک‌مستر افزود: «ما شاهد دخالت گسترده ترکیه در همه نقاط، از آفریقای غربی تا جنوب آسیا هسیتم. ناحیه بالکان اکنون منبع نگرانی شدیدی است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا اگرچه به طور مستقیم ترکیه را به حمایت مالی از گروه‌های تروریستی متهم نکرد ولی گفت ترکیه مسیر حکومت عربستان سعودی در دهه هفتاد میلادی و یا حکومت قطر در سال‌های اخیر را پیش گرفته و به گروه‌هایی کمک می‌کند که زمینه‌های رشد و شکل‌گیری تروریسم را فراهم می‌کنند.

او افزود: «ما به ترویج و رشد ایدئولوژی افراطی از طریق شبکه مدارس دینی و نهادهای به اصطلاح خیریه توجه کافی نکرده بودیم.»

ترکیه روز چهارشنبه ضمن انتقاد از سخنان ژنرال مک مستر آن را «تعجب آور، بی‌اساس و غیرقابل پذیرش» توصیف کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «ما انتظار داریم ایالات متحده آمریکا که آن را کشور دوست و متحد خود می‌دانیم در مقابل کشور ما موضع مشابهی داشته باشد و به هرگونه همکاری با گروه‌های تروریستی از جمله یگان‌های مدافع خلق (شبه نظامیان کرد سوریه) پایان داده و از مبارزه ما علیه تروریسم و افراط‌گرایی حمایت موثرتری بکند.»

یکی از عوامل تضعیف مناسبات آمريکا و ترکیه حمایت واشنگتن از شبه نظامیان کرد سوریه است که در مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» در سوریه نقش مهمی ایفا کرده است. آنکارا می گوید گروه‌های مسلح کرد سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) که در داخل ترکیه درگیر یک نبرد مسلحانه است ارتباط دارند. دولت ترکیه همراه آمریکا و اتحادیه اروپا، گروه «پ‌کاکا» را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کنند.

کودتای نافرجام تابستان سال گذشته در ترکیه نیز در تیرگی مناسبات واشنگتن و آنکار موثر بود. آنکارا فتح الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا، را به طراحی و رهبری این کودتا متهم کرده است. آقای گولن که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند این اتهام را رد کرده است.

دولت آمریکا تاکنون درخواست‌های ترکیه برای استرداد فتح الله گولن به آن کشور را نپذیرفته است.

این اواخر تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل نیز خشم دولت ترکیه را برانگیخته است. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته است «تحت تاثیر این تصمیم ترکیه ممکن است مناسبات دیپلماتیک خود را با اسرائیل را قطع کند.»

در عین حال نزدیکی ترکیه به حکومت‌های روسیه و ایران در دوره اخیر موجب ناخرسندی مقامات دولت آمریکا شده که در عین حال نگران هستند ترکیه ممکن است برای گروه‌های اسلام‌گرا که در پی کسب قدرت هستند به یک الگو بدل شود.

ژنرال مک‌مستر روز سه‌شنبه گفت :«بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرا از اردوغان و حزب او، عدالت و توسعه، آموخته‌اند.»

او افزود: «در ترمیه الگویی برای فعالیت در جامعه مدنی، نظام آموزشی، پلیس، دستگاه قضایی و در مرحله بعدی نیروهای مسلح با هدف تثبیت قدرت در دست یک حزب خاص وجود دارد. ما ترجیح می دهیم که چنین چیزی روی ندهد اما متاسفانه این امر باعث دور شدن ترکیه از غرب شده است.»

XS
SM
MD
LG